TCM: multiplayerový horor, ktorý krváca, no stále dýcha
Legenda sa vracia – a znovu s revom motorovej píly. Kultový film Texaský masaker motorovou pílou z roku 1974 patrí medzi najzásadnejšie horory všetkých čias. Príbeh zabijáka Leatherce-a , inšpirovaný skutočným sériovým vrahom Edom Geinom (nedávno vyšiel na Netflixe seriál) – surový, bez zábran, plný špiny, potu a výkrikov. Presne ten druh teroru, ktorý sa nedá napodobniť, iba precítiť. Štúdia Gun Media a Sumo Nottingham sa rozhodli preniesť tento surový zážitok do sveta multiplayerových hier a výsledkom je titul, ktorý pôsobí ako interaktívna nočná mora – nekompromisná, napínavá a prekvapivo verná duchu originálu.

V časoch, keď sa asymetrické horory ako Dead by Daylight či Friday the 13th stali žánrovým štandardom, prichádza The Texas Chain Saw Massacre (TCM) so svojou vlastnou, diabolsky jednoduchou, no brilantnou myšlienkou – 4 obete proti 3 členom rodiny mäsiarov. Tento nepomer nie je chyba, ale zámer. Hra totiž nechce byť férová. Chce byť hororová. Každé kolo sa odohráva ako krátky slasher film – s nevyhnutnou smrťou, panikou a s jedným, ak sa šťastie usmeje, „Final Girl“, ktorá sa doplazí k slobode.

Každé kolo sa začína v pivnici – tmavom, úzkom, zapáchajúcom žalári, kde obete visia na hákoch a čakajú na svoj osud. V tom momente začína ich boj o útek, zatiaľ čo Leatherface, ikonický vrah s pílou, sa už prebúdzka v tme. Zvuk motorovej píly tu má väčšiu silu ako akýkoľvek „jump scare“ – je to fyzická reakcia. Niektorí hráči priznávajú, že po pár sekundách paniky radšej chcú zomrieť, len aby to mali za sebou. Zatiaľ čo Leatherface hliadkuje v podzemí, ostatní členovia rodiny – kuchár, stopár či nová postava Sissy – rozmiestňujú pasce, zámky, jedy a fortifikujú všetky možné únikové cesty.

Pre obete ide o prežitie, ktoré je vždy proti pravidlám. Musia byť tiché, rýchle a vynaliezavé, no krv, ktorá z nich pomaly odteká, ich neustále tlačí do časového stresu. Čím dlhšie hra trvá, tým viac sa situácia zhoršuje – rodina získava nové schopnosti a pomoc od zlovestného „deduška“, ktorý po napití krvi dokáže odhaliť polohu všetkých preživších. Hra tak vytvára momenty čistého zúfalstva – keď sa mapa rozsvieti a všetci traja zabijaci sa zbiehajú k tvojmu úkrytu, no ty sa nemôžeš ani pohnúť, pretože ak urobíš krok, si mŕtvy.

Audiovizuálna stránka TCM je dokonalou poctou filmu. Zvuky, praskanie, syčanie motorovej píly a nástroj nazvaný „Apprehension Engine“ vytvárajú unikátny hudobný doprovod, ktorý reaguje na dianie v hre. Každý tón, každý zvuk kvapkajúcej vody či vrzganie dverí pôsobí ako predzvesť smrti. Scény sú plné prachu, hnijúceho mäsa, stien nasiaknutých krvou – a to všetko v podmanivom svetle zapadajúceho texaského slnka.

Hrateľne ide o majstrovský balans medzi chaosom a stratégiou. Každý člen rodiny má inú úlohu – jeden zamyká dvere, druhý kladie pasce, ďalší sleduje pohyb obetí. Na druhej strane, obete si môžu prispôsobiť svoje schopnosti – niektorí sú tichší, iní silnejší, ďalší zruční v odomykaní. Každé rozhodnutie, každý pohyb má váhu. A keď sa ti podarí uniknúť cez pole plné slnečníc, zatiaľ čo za chrbtom hučí motorová píla, ide o malý herný triumf, ktorý sa nezabúda.

Vývojári nezanedbali ani metahru – XP body, stromy schopností a možnosť prestavovať postavy podľa štýlu hráča dávajú TCM dlhodobý zmysel. Levelovanie postáv je prekvapivo hlboké, umožňuje meniť silné i slabé stránky, experimentovať a skúšať nové taktiky. Dvaja hráči s tou istou postavou môžu po čase pôsobiť úplne odlišne.

Jednou z mála slabín je nedostatok kozmetických úprav. Oblečenia a vzhľady sú často len farebnými variáciami a niektoré postavy majú len minimum alternatívnych outfitov. Na druhej strane, táto strohosť paradoxne pridáva na autenticite – Texas z roku 1974 nebol miestom pre módne výstrelky, ale pre špinu, pot a strach.
Kritickejší problém však spočíva v samotnej komunite. Po niekoľkých mesiacoch od vydania počet hráčov výrazne klesol a oficiálna podpora bola ukončená. Nový obsah sa už neplánuje a hra sa postupne presúva na peer-to-peer systém, čo môže znamenať dlhšie čakacie časy a väčší lag. Zatiaľ ju však stále možno hrať, najmä ak sa pridáte na stranu rodiny – tam sa zápasy hľadajú rýchlejšie.
The Texas Chain Saw Massacre tak dnes pôsobí ako krvavý relikt, ktorý síce ešte dýcha, ale pomaly vykrváca. Je to hra, ktorá s rešpektom a úprimnou vášňou preniesla atmosféru legendárneho hororu do interaktívnej podoby – napínavej, krutej, autentickej. Každé kolo je malým filmovým masakrom, kde sa hráči trasú od napätia a srdce bije v rytme píly. Aj keď jej komunita redne a podpora mizne, to, čo zostáva, je unikátny zážitok, ktorý ukázal, že aj multiplayer môže byť skutočne desivý.
Ak vás láka prežiť hrôzu z úniku pred rodinou psychopatov v rozhorúčenej Texasskej pustatine, táto hra vám to umožní. No pripravte sa na to, že možno neprežijete. A že aj keď sa vám to podarí, ten zvuk motorovej píly budete počuť ešte dlho po vypnutí hry.
Momentálen ho kúpite na Steame v 50% halloweenskej zľave: https://store.steampowered.com/app/1433140/The_Texas_Chain_Saw_Massacre/
Trailer:
Bezplatnú kópiu tohto produktu na recenziu sme dostali z https://www.terminals.io

