Len prednedávnom sme uverejnili recenziu na slovenskú videohru na počítače Amiga – Shadow of the Devil z roku 1996. Porozprávali sme sa z jej tvorcom – výtvarníkom a animátorom Marekom Forrayom.
1. Môžete nám stručne povedať ako ste sa dostali k tvorbe grafiky, prípadne iných súčastí hier, bolo to skrze „srdce hráča“ alebo Vás skôr fascinovali grafické možnosti vtedajších počítačov?
Bolo to cez „srdce hráča“. U kamaráta som sa dostal k ZX-Spectru a úplne ma to pohltilo. Bola tam jedna hra. Myslím, že sa to volalo Games Designer, kde sa dali kresliť vlastné dizajny. Dalo sa tam nadefinovať aj správanie nepriateľov, prípadne aj ďalšie veci. Keď som si kúpil vlastný počítač, začal som na ňom robiť aj v grafických programoch (asi bol iba jeden, už neviem) a keď som sa zoznámil s Milanom Blažíčkom, ktorý bol programátor, mohol som začať aj s tvorbou hier.
2. Asi zhruba na koľkých hrách ste spolupracovali ak si spomínate (a na aké platformy ZX-Spectrum-Amiga-PC-prípadne konzoly)?
Na ZX-Spectrum to bolo Pexeso a Octopussy. Mal som aj grafiku a animácie na pokračovanie, ale k realizácii už neprišlo. Amiga – Shadow… PC – Stratený ostrov, Ríša mágie, Shadow Vault, NeverEnd, Vampire World.
3. Dnes je určite legendou časopis o počítačových hrách Riki, Rikiho Pintéra – ako ste sa dostali k spolupráci?
Riki Pintér je môj kamarát. Chodili sme partia spolu do kina, bavili nás počítačové hry a on vedel, že sa venujem aj malbe, grafike a animácii. Keď dostal nápad na „hodnotiaceho Riki-trolla“ bolo logické, že oslovil mňa. Na grafickom dizajne časopisu som nerobil. Nakreslil som len hodnotiaceho „Riki-trolla„
4. Riki neskôr začal aj s herným vývojom, resp. distribúciou hlavne domácich videohier a takto bola vydaná aj hra na Amigu: „Shadow of the Devil…
Ja som robil animácie, pekelný level a okolie. K vývoju som sa dostal až keď bola celá grafika domu aj príbeh hotový. Väčšinu pozadí som kreslil ručne na papier temperovými farbami. To nám jeden známy naskenoval (v tej dobe to bol dosť veľký problém) a čo ešte chýbalo som dokreslil priamo v Amige. Neskoršie som aj veci čo boli iba v počítači dal na papier, alebo plátno, pretože som ich chcel mať aj „skutočné“ nie len digitálne. Teto práce boli prvé, ktoré som vystavoval ešte ako hosť v Spolku výtvarníkov Slovenska. O PC-porte SOTD sa neuvažovalo. Aspoň o tom neviem.
5. Bola to jediná hra na Amigu, na ktorej ste spolupracovali, alebo boli v príprave prípadne aj nejaké iné?
Áno, na inej som už nepracoval. I keď mal som rozpracovaný jeden projekt. Jednalo sa o niečo podobné ako Renegade. Mal som hotovú grafiku na dva levely a na-animovaných niekoľko postáv. Bohužial Amiga ako počítač skončila, tak nemalo zmysel v tom pokračovať.
6. Ešte by som sa chcel pristaviť aj pri hernom štúdiu Mayhen Studios, kde ste robili napríklad do vynikajúcej adventúry „Ztracený ostrov“ s Jirkem Lábusem v hlavnej úlohe…
Ztracený ostrov mal byť pôvodne pokračovanie Tajemství Oslího ostrova, ale potom to neviem prečo nevyšlo. Mal som už nejakú časť grafiky hotovú, takže som prerobil osie hlavy na vlčie a všetko ostatné mohlo ostať. Robil som tam grafiku, animácie, príbeh. V podstate okrem kódovania a zvuku je to môj projekt. Škoda, že to nevyšlo v dobe keď to malo. V DOSe s grafikou 640×480 s takým počtom animácií a nie úplne lineárnym príbehom to mohol byť úspech. Ale som rád, že to nakoniec vyšlo a moja práca nevyšla navnivoč.
7. Dokonca som sa dostal k nevydanej záležitosti – akčnej sci-fi adventúre Revolution…
Tam som lídrom nebol. Za grafiku bol zodpovedný jeden francúz. Ja som robil animácie.
8. Okrem počítačových hier sa venujete aj maľbe a animácii ako takej – viete, ak môžete povedať čo z toho je Vám milšie, čo máte radšej?
Hrám sa už nevenujem. Neviem čo mi je milšie. Záleží na tom na čo mám momentálne náladu.
9. Tvorili ste alebo resp. tvoríte aj animované filmy (štúdio Animoline robilo aj na napr. Jurošíkovy a ďalších úžasných seriáloch aj v 3D grafike) môžete nám povedať ako ste sa dostali k tejto filmovej tvorbe?
Cez hry. Jeden známy mojich kamarátov videl animácie a kresby čo som robil a oslovil ma.
10. Na aké témy sa zameriavate vo Vašej maliarskej tvorbe a môžete nám prezradiť, čo budeme vidieť na výstave v Pállfyho paláci? (26. 11.2019)
Mojou jedinou témou je ľudské telo. Na výstave bude vidno prierez mojej doterajšej tvorby. Nebudú chýbať ani artworky z Shadow (of the Devil)…
Ďakujeme za rozhovor!