Čochvíľa, 3. októbra bude klasická (Apple) hra Jordana Mechnera: Princ of Persia, oslavovať svoje 30. narodky. Bola to jedna z prvých hier, čo som kedy hral na PC. A vlastne ma aj pritiahla k PC hraniu ako takému. PCdlu som ostal verný dodnes a stále „hamám, pápám, spušťam computer“, ako sa písalo v legendárnom časopise o počítačových hrách – Riki, v divokých 90-tych. Samozrejme okrem otcovských, pracovných a iných povinností a teda občasného hrania (aj rôznych verzií Princa, bolo ich niekoľko, nie všetky od pôvodného autora, hoc sa na nich podieľal konzultačne – napísaním akéhosi „manuálu“ pre budúce sequely), sem – tam niečo napíšem a aj si prečítam komiks. O hre by som chcel písať článok, iný a ak to výjde, tak aj rozhovor s Mechnerom samotným. Píšte do našej listárne petíciu morä, aby odpísal na fejkbúku. Alebo mi kúpte PoP Lego J
Teda, keď som plánoval rozhovor s Mechnerom, narazil som na odkaz českej mutácie komiksu Princ z Persie. O Mechnerovi samotnom som načítal, že pred programátorskou, alebo designérskou kariérou sa živil kreslením karikatúr a komiksových stripov. Na sociálnych sieťach môžete naraziť aj na jeho súčasné skice. V tejto komiksovej knižke bol uvedený ako autor, ergo spoluautor. Na moje sklamanie sa na nej podieľal opäť len vo forme konzultanta. Príbeh nechal na inom scenáristovi, istom iránskom novinárovi A. B Sinovi (ide o pseudonym). Toto na druhej strane môže čitateľ a ja len kvitovať pretože, Sina rozlúskol za Mechnera oriešok, ktorého z tých x princov, čo boli v hrách alebo (vtedy ešte len pripravovanom) filme s J. Gyllenhaalom (Spider-Man: Far from Home, Life, Zodiac) vlastne vybrať. Sina ich vytvoril hneď niekoľko a pekne použil premisu neskorších hier s časovými rovinami („sands of time“). Sú tu hneď 2 – príbeh princo-princezien IX. storočia a prinoco-princezny XIII. storočia. Nádherne spolu súvisia a aj sa prelínajú ako prúdy piesočných riek. Ergo v komikse je 5 hlavných postáv, 5 stelesnení princa perzského. Oproti hrám (a neskoršiemu filmu) šiel Sina viac do hĺbky perzskej mytológie a na stránkach komiksu sa stretneme aj s bájnymi zvermi a inými mytologickými bytosťami (čo ma potešilo sú tu chodiace “kostričky“ ako v PoP jednotke). Sina zachoval aj pôvodného ducha originálu a akčné pasáže sa tu striedajú s historicko – rozprávkovým aj hororovým rozprávaním a ešte raz – skutočne do seba zapadajú a prepletajú sa ako zrnká piesku v presýpačkách. Niektoré pasáže sú fakt zimomriavkovité (či už emočne, či vďaka brutalite, alebo hororu), ale zväčša, aj vďaka vydarenej kresbe a koloru manželskej dvojice Pham Le Uyenová a Alex Puvilland. Mne to vychádza tak ,že toto je skôr prvoplánová knižka, kde si Mechner so Sinom skúšali, scenár a storyboardy na ich vysnívanú verziu filmového scenára. Prešlo im to až o 2 roky po vydaní tejto knihy (komiks bol vydaný prvý krát v roku 2008 a 2. vydanie po filme – v roku 2010), ale asi nie tak ako si priali (pretože Mechner na svojich blogoch uvádza, že scenár filmovej rozprávky sa asi tak 1000 a 1 krát prepisoval, ale to je už iný príbeh). Mechner sa neskôr po vydaní filmu spolupodieľal aj na 2 ďalších komiksoch o Princovi z Perzie, ale to už bolo vyslovene mlátenie žita po uvedení filmu do kín a distribúcie na DVD.
Toto je plnohodnotná kniha a rozhodne, ak ste fanúšikom Prince of Persia, aj keď nieste mali by ste si ju kúpiť a prečítať.
Ja už teraz viem, že sa k nej istotne ešte vrátim, čo u veľa komiksov nemám zvykom.
Rád by som si prečítal, možno aj v preklade (túto knihu som čítal česky od Arga), ďalšie Mechenerove komiksy o templároch, s jednoduchým názvom Templar (2013), čož je 480 stranová bychla. Čo je na nej zaujímavé, zabŕda do sveta templárov a hašašínov, pretože je pravdou, že po rozviazaní spolupráce z Mechcnerom, zo strany Ubisoftu sa čuduj sa svete zrodila áčková herná séria Assassin´s Creed… (jeho titul Prince of Persia: Assassins nebol nikdy zrealizovaný, ale videá na nete hovoria za všetko). Možno by bolo fajn a znova načase, keby si Jordan robil komiksy a hry úplne sám. Pretože – nie je len legendárnym designérom hier, ale aj skvelým spisovateľom (skúste si prečítať jeho blogy alebo denníky z vývoja hier) a kresličom.
Ale lietajúci koberec mi už letí, tak dočítania nabudúce Efendiovia! – váš jaffer Joffre