Čaute gembleri. V tomto článku by som vám rád priblížil najmladšiu mainstream MOBA hru, a to Heroes of the Storm. Možno niektorý z vás zachytili Blizzardacku snahu preraziť v tomto sektore. Po frontalnom utoku na hru Magic (ktorú trochu spotvorili a „z-akčnili“) a remaku svojich starých titulov sa tak konečne dočkali aj mobaci. Moba, moba, moba… Co to ale je ta MOBA? MOBA je na svete uz pomerne dlho, a od prvých krôčikov vo Warcraft mapách prešla dlhou históriou. Ako prvú standalone, ehm, kópiu doty sme si mohli vyskúšat Heroes of Neverth od S2 Games. Tú však vývojári spoplatnili a po free bete sa rozhodli dať hráčom na výber – buďto zaplatíte výkupné a kúpite si našú hru s vašim profilom (toho času novinka), alebo papa -> Back to old dota. Ťah by to nebol zly, kebyže v blízkej budúcnosti nevyšiel League of legends aj s ich „free to play“ (but you have to buy heroes) prevalcovali HoN na plnej čiare. Dota 2, ktorej sa nakoniec chytil Valve, trochu zaspala, a vyšla až ako tretí veľky Mobovský titul (tiež free to play). No a keď blizzard konečne ohlásil Heroes of the storm v 2010 (toho času to mal byť len mód do Starcraft 2 hry s custom mapou), jediná myšlienka čo mi vŕtala v hlave – prečo preboha až tak neskoro, a prečo len custom mapa a nie standalone titul?! Blizzard vsak nesklamal a nakoniec nam z toho vzniklo (po ťahačkách o meno s Valve) Heroes of the Storm. Asi nechceli skonciť ako niektorý z menej známych titulov, o ktorých si pamätám akurát že ich bolo dosť. Väčšinou vyšli, leskli sa peknými hrdinami, no nezískali skoro žiadnu hráčsku základňu a updali do zabudnutia. A môžem povedať, že Blizzardu sa to celkom podarilo. Ono v podstate to je jedno, lebo keby Blizzard vydal hoc aj shit simulator, tak si myslím, že by na tom zarizovali. A polovica sveta by sa virtuálne mlátila v nejakej aréne s custom skinmi. A stálo by to za to! 🙂
(ešte je tu jeden dôvod – všetky úspešné Moby sú free to play, a Blizzard hry [teda hra, nech si vraví kto čo chce, z Blizzardu spravilo to čo je v dnešnej podobe WoWko…] vyžadujú značný zásah do vašej peňaženky. Možno len nevedeli ako MOBU efektívne premeniť na peniažky, tak si počkali kým sa zunuje LoLko&spol a naplnia sa trochu peňaženky hráčov…) Aj keď repetitio est mater studiorum, dosť už o minulosti. Mobu hrám dlho, a skúsil som si všeličo (Dota, HoN, Dota2, LoL, Smite), takže skúsim vám priblížiť trochu Heroes of the Storm. Hmm, ale kde začať… snáď sa vám budú hodiť informácie ako, že hra vám zaberie asi 10GB miesta, je free to play a po stiahnutí blizzarďáckeho clienta sa na vás bude škeriť rovno z ľavej postranej časti. Tam si pekne hovie medzi titulmi ako WoW, Diablo, SC2 a ine. Minimálne požiadavky si nájdite na stránke, nechce sa mi ich hľadať. Radšej tu vyťukám túto vetu než sa s tým džubať:). Po stiahnutí, spustení a zhliadnutí pekného intra vás hra uvíta otázkami typu – koľko mate skúseností s podobnými hrami. Btw – určite má aj tutoriál, no neskúšal som, lebo nepotrebujem, takže neviem:P. Keďže HotS je iný než súrodenecké tituly, musíte si zahrať zopár hier s botmi. Tam vám bude vysvetlené, že už nejde len o to, pomôcť vašim vojskám zničiť nepriateľskú bázu, ale že každá mapa má svoj spôsob, akým sa to dá spraviť omnoho jednoduchšie a efektívnejšie – tzv side questy. V podstate vás tieto side questy nútia do teamových súbojov, a veľmi urýchľujú hru. Pre fanúšikov 1 a pol hodinovych dota hier mám zlú správu – tu trvá hra cca do 25min (samozrejme sú výnimky). Blizzarďácky vývojari HotS zjavne taktiež radi čítali Osha, lebo z hry totálne elimilovali vec akou je ego, a akékoľvek vylepšovanie LEN SVOJHO charakteru. To v praxi znamená, že keď sa vyserie jeden člen vášho teamu, uľaví sa všetkým… Všetky expy sa delia (alebo pripisujú každému z teamu?) a neexistuju goldy. Nestane sa, že vám po mape pobehuje support s levelom 6 a carry ma 12. Itemy totálne nahradili talentami, ktoré sa získavajú každé 4 lvl. Dmg skillov sa vylepšuje s rastúcim levelom – o rozdieli medzi psychickom a magickom damage asi ani nepočuli. Tak isto vám rastie aj armor a hp. Blizzard taktiež asi nerád zaťažuje svojich hráčov zbytočnými čísielkami, a tak veľa vecí si môžte vycucať z prsta. Šak reku – „Pozrem, vidzim, ne?“. Veruže bolo mnoho vecí, ktorými som sa prekusával s trpkým pocitom. A ako zarytí dotysta som neprijal túto hru práve najlepšie. ALE potom som si zažil prvú hru a začalo to. Teraz to už hrám nejaký ten týždeň a môžem povedať, že HotS ma osobité čaro. Nesadne každému, ale rozhodne to nieje kópia Dota/LoL/HoN. V prvom rade každý hrdina má dopredu určený život, dmg, armor a dá sa povedať, že teda aj vlasne rolu v teame. Sú 4 druhy, tank, damage dealer, pusher a healer. Keďže niesu itemy, nemôžte si prestavať hera na čo sa vám zachce ako v iných MOBA hrách, a tak má každý hrdina špecifické taktické miesto na bojisku. Tanky sa vrhaju vpred a narušujú formácie nepriateľa aby assassini mohli pekne vkľude robiť svoju robotu a neboli veľmi ohrozený. Pusheri rozbíjajú základňu a healeri udržujú všetkých šťastných. Tento štýl bojov sa mi vcelku páči, avšak znižuje trochu rozmanitosť hry. No ako má Blizzard vo zvyku, spravili to tak dobre a hrateľne, že im to proste žeriem. Každý hero ma spamovateľné kúzla, a kaýdý je zameraný na niečo iné. Od disablov, cez plosaky, až po healy. Ďalšia veľmi dôležitá vec, ktorú si na prvý pohľad nevšimnete je, že za pushovanie základní dostávate expy. A to nie málo. Doteraz to nikoho nenapadlo, a musím uznať, že to riadne urýchľuje hru. A dokonca motivuje pushovať. Nie ako v dote, kde pushnut vežu na začiatku bola skôr nevýhoda, lebo ste prišli o miesto kde sa dalo bezpečne farmiť. Vždy som bol zástancom rýchlych pushov. Team tak musel chodiť spolu a teamove bitky boli už od začiatku – musela sa brániť základňa. Naproti tomu som nemal rád lasthitovanie. Jednú z najnudnejších vecí v MOBE ako takej. Žiadna kreativita, len mechanicky cviciť reflex. Ale keď ste chceli vyhrať, muselo to byť… Toto získavanie expov z pushovania základne je vo veľmi peknej synergii s bočnými questami, ktoré sú zamerané väčšinou práve na to, aby ste mohli bez problémov pushnut vežičku a hádam aj niečo navyše. Pomáhať vám tak budú draci, rytier, či obrovský démon vyvolany z podsvätia, veľký kvet, pirátska loď, golém postavený z kostí a čo ja viem čo všetko ešte. To opäť zvyšuje frekvenciu teamových súbojov a tak o akciu fakt nieje núdza. Niekedy by si človek až prial aby tam toho bolo menej, a začnie sa mu po pokojnejších hrách:). Na záver, keď to mám zhrnúť, HotS je osobitá hra. Je to príjemné oživenie MOBA žánru hier, a možno aj načrtnutie cesty pre ďalšie generácie titulov tohto žánru. Už tu nejde tak o jednotlivca, ako o team, a zdôrazňuje sa teamplay. Chasovať nepriateľského hera sa neoplatí, a celá hra sa väčšinou točí okolo toho ako čo najskôr a najefektívnejšie zničiť nepriateľskú základňu. Verím, že HotS bude ešte dlho úspešná hra, a s Blizzarďáckym marketingom sa ešte dlhé roky bude hrávať na turnajoch. S týmito vetami by som sa s vami rád rozlúčil a zaželal lovu zdar vo vašich dobrodrúžstvach v MOBA dobrodrúžstvach!