Aby som začal obvyklou parafrázou, vybral som si text 90.tkovej one-hit – wonder hviezdy Sabriny:
Boys, boys, boys
they looking for the good time
Boys, boys, boys
get ready for their supe-love
Komiks Garta Ennisa, The Boys (2006 – 2012, 72 regulérnych čísel a minisérie) alebo „Banda“, ako ho raz dávno, dnes už v ČS komiksových kruhoch známy prekladateľ a propagátor komiksu u nás, „Keram“ nazval, sa nedávno dočkal „televízneho“ spracovania. Túto úlohu dostal skúsený tv producent, režisér a scenárista v jednej osobe – Eric Kripke. Možno vám jeho osoba a tvorba nie je známa – ale jednotlivé tituly ako seriál Supernatural, alebo Timeless, či film Boogeyman by vám mohli niečo hovoriť. Amazon najal Kripkeho a plácol s Dynamite Entertaiment (vydavateľom pôvodnej komiksovej série) a tak sa celá prvá séria The Boys ocitla v internetovej telke, alebo web telke ak chcete.
Keď sa nejaký komiks adaptuje do filmu, väčšinou – nech je adaptácia komiksového diela spracovaná akokoľvek (ne)dobre, ma pritiahne k originálu. Takto som sa dostal k rôznym klasikám európskeho, amerického komiksu a aj k mnohým japonským mangám. Je zbytočné ich menovať pretože, za skoro 3 dekády som toho naozaj prečítal veľa a videl ešte viac adaptácii rôznej kvality. Samozrejme dnes už nemôžeme komiksové filmy z 80. – 90 – rokov 20. storočia porovnávať s tými súčasnými, ktorých trend vlastne nastavil Marvel (Disney) zo svojim MCU (v roku 2008). Temného tónu a násilia sa tam vo veľkej miere nedočkáme, pretože to je all – ages frančíza, ako vlastne celý Marvel. Túto výsadu by v ideálnejšom svete mohlo zachrániť DCU, alebo stále sa preťahujúci remake McFarlanovho Spawna z Image Comics, kde majú prezmenu „Shared universe“. Škoda, že ako 3.tia najväčšia komiksová spoločnosť v USA dodnes nenašli partnera alebo dostatok „doláčikov“ na sfilmovanie ich úžasného „obrazovesmíru“ (a bolo by na čo pozerať). Holt – konkurovať BIG TWO (Marvel, DC) a zároveň byť (hoc najväčším) nezávislým vydavateľstvom v USA má svoje úskalia. Darmo, že ponúkané „nezávislé“ (pozor nie undergroundové) tituly sú oveľa kvalitnejšie – aj čo by filmové a seriálové predlohy.
Takže výsada vyššieho ratingu (18+) bola dnes ponechaná televíziám a web televíziám, tie ktoré si neadoptovali a ergo neadaptovali Marvel frančízu, šli do DC a dokonca aj Image, či Dark Horse, taktiež viac – či menej úspešne. Niekedy nezávisí od rozpočtu a aj indie adaptácia (komiksu) dokáže potešiť. Ale u „ongoing“, alebo sérií, ktoré už nebežia (ale bežali relatívne dlho) – všimnite si slovko sérií – je nízky, teda „tv“ rozpočet“ zabiják. Len si zoberte, aj relatívne dlhé seriály boli zrazu zrušené. Došli peneži (nie len na efekty, ale aj scenáristu), došla „trpezlivosť“ amerických divákov a free servery tiež veľa nezachránili (kto si naposledy kúpil DVD – BOX s obľúbeným seriálom? Priznajte sa).
Nebudem to naťahovať – po Ennisových tituloch som poškuľoval už velice dávno, ešte na jednom warez – komiksovom – fóre, (ktoré už dnes skoro nežije), keďže vtedy neboli, ako mnohé iné komiksy, dostupné a hlavne preložené (veľa nie je dodnes a preto si kupujte komiksy aj v angličtine). Dostal som sa k nim, ale len spätne práve skrze filmy (ako Constantine a pod.) Sú veľmi kvalitné, aj keď nie pre každého. The Boys je typickým príkladom Ennisovej tvorby a patrí do TOP 10 jeho kariéry. Jeho komiksy sú kvalitne napísané, aj kvalitne nakreslené… ideálne predlohy pre televízne (filmové) scenáre. Čakajte premyslené trilery s riadnou porciou akcie, glorifikáciou násilia, sexu, konšpirácií a podobne. Ennis si proste servítky pred ústa nikdy nekládol. A aj ja som si na neho dlho zvykal, ale o to viac obľúbil. Určite ste od neho už čosi čítali, či v češtine, či v origináli (Hitman, Hellblazer, Preacher a pod.) A samozrejme jeho veci už boli aj adaptované pre film a televíziu. Lenže akosi – dnes sa proste R-ko nenosí (a presnejšie to čomu dnes hovoríme R-rating, to je v skutočnosti kategória filmových diel pre hranicu 16 +), rozpočet nerozpočet a boli také nemastné neslané. Darmo, že web televízie sa snažia šokovať aj otrlejšieho diváka (teenagera). To je taktiež prípad The Boys od Amazonu. S nálepkou 18 +
Príbeh komiksu The Boys pojednáva o „bande“ antihrdinov, black-ops platených CIA, aby držali na uzde „supákov“ (eng. supes), teda super hrdinov. Títo super hrdinovia nie sú žiadny mimozemšťania, či mutanti, ale výsledok experimentov jednej korporácie – Vought America, ktorá využila vzorec (na tzv. Compound V) a znalosti zbehlého fašistického vedca. Samozrejme vzorec bol napodobovaný a upravovaný na masovú produkciu a preto sa mnohí zo supákov vymkli kontrole. Teda väčšina z nich, teda, skoro všetci. Tu nastupuje CIA s black-ops tímom The Boys, pod vedením Billyho Butchera a jeho hrdlorezov. Do rany im padne nováčik – „Wee“ Hughie Campbell, ktorému jeden supák, pri super rýchlom behu náhodne zabil priateľku rovno pred očami. Samozrejme okamžite prijíma Butcherovu ponuku na pomstu. Je zapletený do kolotoča intríg, vrážd a všetkého toho guilty pleasure, ktoré súvisí z „kontrolou“ supákov, až kým sa do jednej z nich nezamiluje. Ale aby som neprezrádzal viac ako mám – pretože komiks je fakt premakaný po všetkých stránkach a sám o sebe je fungujúcim univerzom (najlepšie by som ho prirovnal ku komiksovému originálu Wanted od Millara – vyšlo aj česky – kde bolo normálne, že kedysi poletovali „nekontrolovateľný“ super hrdinovia po svete a super zloduši ich krotili a nakoniec vyhubili). Vychádzal 12 rokov, je viac – menej slušne uzavretý, dodnes dobre čitateľný a naozaj kvalitný. Verte mi, teraz som ho dočítal komplet. A napíšte komiksovému predajcovi, nech vám zoženie nejaký omnibus, ktorý preložený nie je.
Mno – ako som už naznačil, najprv som si pozrel seriál. 12 rokov do 1. 8-hodinovej a (zatiaľ) 2. plánovanej web – série samozrejme nejde napchať a tak Kripke a jeho tím licenciu adaptovali po svojom. Osekali čo šlo, 3. – 4. – 5. – postavy a ich dejové linky tam nenájdete, čo je veľká škoda, lebo v komikse je spústa úžasných charakterov, ktoré krásne dotvárajú Enissov „Boys“ vesmír. Sú tam len zmienky pre ľudí, čo to čítali (Ako napr. paródia na Batmana – Tek Knight. Centrálna dejová linka, ktorú som sa snažil nenaznačiť (a verte mi – naozaj nejde len o korporačný komplot) – tam síce ostala, ale v dnešnej dobe urážlivosti ľudí vďaka sociálnym sieťam a médiám, pseudo realite a pseudo žurnalistike sa proste niektoré témy nenosia a tak sa z Ennisovho „superpotenta“ stal „superimpotent“. A nekazí to len malý rozpočet, z ktorého tretina šla na Karla Urbana (Dredd, Star Trek, Lord of the Rings) a druhá na štek Simona Pegga (Star Trek, Mission: Impossible, Hot Fuzz). Paradox je, že Ennis písal Hughieho ako Pegga a v komikse ho aj spoznáte. Rozumiem, že Pegg, už v 50-tke mladíka nezahraje, nie ako Samko Jackson (rozpočééét), tak si štekol aspoň svojho otca. Tak – či tak zahraniční kritici na čele z Rotten Tomatoes dostali zaplatené za pozitívne recenzie, aby sa vôbec dotočila druhá séria, ale ten kto čítal komiks bude nadávať. Ten kto ešte nečítal, nech si ho iste prečíta až po pozretí seriálu. Ten v podstate funguje ako každý dnešný low – cost (low – budget) webseriál s minimom efektov, dôrazom na aktuálnosť a politickú korektnosť (zoberte to tak, že dnes rozprávať o 9/11 sa takisto nerozpráva ako a pedofilných gayoch, čo je jedným vlastne 2 ťažísk predlohy). Sex… je ehm… „kinky“, ale na obraze nič neuvidíte. No ..až na Urbanovu riť. Amazon nie je pornhub. A seriál „The Boys“ teda vlastne nikam nevytŕča a nikoho neurazí… jedine… Keď Ennis parodoval komiksový priemysel (od 40. rokov 20. stor.) – monopol (hlavne big two, je tu bývalý veľko vydavateľ – mogul menom Legend, Stanko sa musí v hrobe obraciať a všetka česť mu ale toto je skvelá paródia, nielen jeho osoby ale toho, čo reprezentoval, teda odvrátenej stránky toho) – ako taký s jeho skazenosťou (politická korektnosť, cenzúra a propaganda) a jednotvárnosťou (a narazíte tu napr. aj na x-menov pardón g-menov), Kripke zas v tv adaptácii aktuálne paroduje MCU a DCU a Trumpa, čož tiež nie je na škodu a toto je fakt jediné plus. Keď komiks fungoval ako čierna anti hrdinská komédia, Kripke chcel využiť tento element, ale učesaním a zosekaním témy na chrbticu to proste nedokázal. Funguje to skôr ako melodráma. A Urban je ako psychopatický bývalý vojak, „mäsiar“ – nepresvedčivý. A nie je tam ani jeho pes Terror (aby sa náhodu neozvala PETA). Ale bodaj by sa dotočila aj druhá aj tretia séria, lebo predloha je skutočný klenot komiksu. Pri web seriály síce nezaspíte, no skutočne si zadovážte pôvodnú predlohu, aj iné Ennisove diela. V dobe svojho vydania, ničím nevynikal, rovnaké veci písal aj Morrison, či Millar, ale dnes je to lepšie ako zmodernizovaná adaptácia. Ako by Butcher Terrorovi povedal: „Fuck It!“. Uvidzime co bude dál.
Laco Joffre Orosz