Keď sa súboj mení na šachovú partiu

Fighting hry sú žáner, ktorý stojí a padá na reflexoch, rýchlych reakciách a schopnosti čítať protivníka v zlomku sekundy. Ale čo ak by ste na každý pohyb mali toľko času, koľko len chcete? Práve túto otázku si položili tvorcovia z malého štúdia Mega Memecast, keď vymysleli Mega Knockdown – netradičný 2D bojový titul, ktorý spája koncept klasických „bijákov“ so súbojovým systémom na ťahy. A treba dodať hneď na začiatku – hra je stále len v predbežnom prístupe na Steame, takže to, čo dnes vidíme, je ešte len základ, ktorý sa má do roku 2025 výrazne rozrásť.

Mega Knockdown vznikla z kartovej hry, ktorá sa prvýkrát objavila na súťaži CUDO Plays v roku 2017. Neskôr sa projekt presunul do enginu Unity, kde sa zrodil jeho dnešný tvar – súboje na mriežke, kde sa všetko deje simultánne, ale nie v reálnom čase. Obaja hráči si na začiatku ťahu zvolia svoj pohyb a útok, a až potom sa akcia spustí naraz. Výsledkom je zvláštna, ale prekvapivo napínavá kombinácia logiky, predvídania a čistej stratégie – ako keby ste hrali Street Fightera pre šachistov.

Každý ťah pozostáva z kombinácie smeru a akčného tlačidla – môžete útočiť, brániť sa, chytať alebo uskakovať. Všetko sa riadi jasnými pravidlami a výhodami, ktoré vyplývajú z predchádzajúcich kôl. Ak spravíte zlý ťah, hra vás potrestá – žiadne výhovorky na reakčný čas alebo oneskorenie siete. Mega Knockdown vás núti rozmýšľať ako stratég, nie ako virtuóz ovládača.

Zaujímavé je, že napriek pomalšiemu tempu v hre stále cítiť tlak a napätie typické pre klasické fightingy. Mechaniky ako „knockdown“, „pressure“ či „footsies“ tu majú svoje miesto – len sú prevedené do logickej podoby. Ak padnete na zem, prichádzate o pohybové možnosti a súper môže spustiť devastujúci reťazec útokov. Každé rozhodnutie má váhu, pretože aj drobná chyba sa ťažko napráva.

Momentálne ponúka verzia v predbežnom prístupe šesticu hrateľných postáv – každá má svoj vlastný herný štýl a pasívne schopnosti. Nájdeme tu napríklad klasického „shota“ menom Paul s ohnivou guľou, grapplera Billyho s brutálnym chvatom, či postavu Marva, ktorá pripomína Dhalsima so svojimi útočnými „spirit“ končatinami. Grafická stránka je zatiaľ len provizórna, tvorcovia však už pracujú na ručne kreslených spriteoch pre každého bojovníka. Hra dokonca obsahuje humorný „green screen“ režim s digitálnymi postavami, ktoré parodujú klasické Mortal Kombat efekty – áno, vyzerá to bizarne, ale zábavne.

Obsahovo je Mega Knockdown už teraz pomerne bohatá – nájdete tu tréningový režim, lokálny a online multiplayer, boj proti AI, survival mód aj arkádový režim, do ktorého by časom mala pribudnúť aj príbehová línia. Poteší aj systém obtiažnosti – namiesto tupého zvýšenia agresivity umelej inteligencie vám hra ponúkne rôzne stupne informácií o ťahoch súpera, čo z nej robí výborný tréningový nástroj na čítanie protivníkov.

Z hľadiska prístupnosti ide o projekt, ktorý môže zaujať nielen veteránov, ale aj tých, ktorí sa zvyčajne vyhýbajú „fightingom“ pre ich zložité ovládanie. Tu totiž nejde o reflexy, ale o rozhodnutia. Vďaka ťahovému systému je Mega Knockdown prehľadná, férová a ideálna na pomalé taktické súboje s priateľmi – aj cez Steam Remote Play.

Samozrejme, hra má svoje detské choroby – malý roster, nutnosť vyváženia postáv a pár technických bugov, ktoré pripomínajú, že ide stále o alfa verziu. Ale už teraz je jasné, že Mega Knockdown má nápad, ktorý v rámci bojových hier nemá konkurenciu. Ak sa tímu Mega Memecast podarí doladiť vizuál, pridať obsah a udržať komunitu, môže z tohto experimentu vyrásť unikátny taktický klenot pre všetkých, ktorí radi prekabátia súpera rozumom, nie rýchlosťou.

Mega Knockdown je momentálne dostupná na Steame v režime Early Access, a vývojári plánujú plnú verziu dokončiť v priebehu roka 2025. Ak vás fascinuje myšlienka „šachového Street Fightera“, určite sa oplatí mať túto hru na radare – pretože niekedy aj najdivokejšie súboje potrebujú trochu pokoja a premyslený ťah.
Trailer:
Bezplatnú kópiu tohto produktu na recenziu sme dostali z https://www.game.press

