Supergod
Komiks od svojich prapočiatkov rozvíjal rôzne žánre, no ten najsprofanovanejší a najkomerčnejší bol vždy superhrdinský. Mnohí autori včerajška i dneška sa zaoberali otázkou morálky, povinnosti superhrdinov a jej dopadom na ľudstvo. Taktiež mnohí z nich zobrazovali superhrdinov ako nadľudí, či skôr bohov. Toto všetko sa však odvíjalo od Supermana, ktorý položil prazáklad superhrdinského žánru v komikse. Takže vlastne celý žáner je založený na premise nadčloveka rovnému bohovi, alebo teda ľuďmi vnímaného ako boh. Samozrejme boli tu autori, ktorí šli po komerčnej línii – dobrodružnej či vlasteneckej v nekonečných ongoing sériach (ako boli úspešné to preveril čas), ale boli sú aj budú takí čo si z tohto žánru uťahovali alebo ho kritizovali (väčšinou jednorázovo alebo len zriedkakedy opakovane – naposledy ste si mohli prečítať z tohto súdka „Černá palice“ (Black Hammer). A potom je tu Warren Elliss, anglický spisovateľ a scenárista. Nedávno som od neho videl anime americkej produkcie Castlevania, podľa známej japonskej videohry a vedel, že sa púšta okrem čistej komercie (akou Castlevania nesporne je) aj do odvážnejších, prelomovejších vecí. Lenže dielo Supergod, alebo Superboh ak chcete je nie len kritikou superhrdinského žánru, ale aj kritikou ľudstva ako takého, kritikou filozofických prúdov ako transhumanizmus, posthumanizmus, kritikou geopolitickej situácie, národného zbrojenia a aj kritikou náboženstva. Spája mytologické, náboženské a vedecko-fantastické vízie konca sveta. Svetové národy v období studenej vojny nezačali nukleárne zbrojenie, ale snažili sa o vytvorenie svojich vlastných bohov – super-ľudí a zároveň super-počítačov v jednom. Prvá začala Veľká Británia a potom sa v tajnosti pridávali aj ďalšie krajiny. Tieto pokusy o vytvorenie „bohov“ a ochrancov sveta (vlasti) boli viac menej úspešné, ale poväčšine sa vymkli kontrole svojich ľudských stvoriteľov. Nemohlo to skončiť inak – iba koncom sveta – prostredníctvom konfrontácie týchto supermanov. V tomto komikse, ktorý isto nepatrí do mainstreamu, však nečakajte epické súboje super-ľudí o záchranu, alebo zničenie ľudstva. V skutočnosti sú tu asi len tak 2 krátke „bitky“. Tu skôr čakajte výpoveď o vnútornom zmýšľaní nadľudí, umelej inteligencie so svojou vlastnou morálkou a vidinou lepšieho sveta. A možno v ich pozorný čitateľ nájde nejaké klasické archetypy orálnej histórie, literatúry a (super-hrdinského) komiksu – čo mňa osobne potešilo, zarezonuje tu aj H.P. Lovecraft!!! Takže aj troška toho hororu tam je. Komiks Supergod zachytáva dlhé časové obdobie od studenej vojny až po súčasnosť (vyšiel v rokoch 2009 – 2010), resp. blízku budúcnosť kedy svet skončí. Rozprávačom je britský vedec, Simon Reddin, ktorý bol v týme na výrobu takéhoto super-boha. V kulisách apokalyptického Londýna rozpráva ako to všetko vlastne bolo a kam to viedlo. Alebo to tak nebolo a Simon má drogové delírium? Už sám nevie – a tu sme zase pri Lovecraftianskom horore, či? Perfektný komiks pre dospelých a odporcov super-hrdinského žánru!!!