Po prvom pozretí traileru na túto hru ma napadlo či tento projekt nebol odpoveďou tvorcov na incident s gorilou Harambem z roku 2016, ktorý skosil veľkú dávku kritiky verejnosti a medzičasom sa stal meme-čkom. Tak ako tak, incident a ani hra nie sú ružovou prechádzkou v záhrade.
Už prezentácie naznačovali, že nepôjde o komplexnú hru čo sa týka grafiky či hrateľnosti.
Príbeh nie je výnimkou. Vžijete sa do role nahnevanej gorily, ktorá sa chce dostať za každú cenu na slobodu a nebojí sa pri tom použiť hrubú až abnormálnu silu. Fakticky, okrem typického pohybu W, S, A, D, použijete len dve tlačítka myši na sotenie/hádzanie nepriateľov alebo vecí zo zemi a úchyt záporákov. Ten spomínaný úchyt má výhodu v tom, že z nepriateľa si viete spraviť rázom živý štít, či živú bábku zo zbraňou, keď že vy ako hráč/gorila neviete so zbraňou manipulovať. Zbraň v rukách bábky síce vystrelí, ale nikdy to nebude príliš presné. Tak ako nájdete rôznorodých nepriateľov ako SBS či SWAT, tak sú aj rôznorodé ich zbrane. Revolvery vystriedajú brokovnice a samopale, neskôr keď pôjde do tuhého na vás budú útočiť plameňomety či raketomety a na chvíľu sa tu mihnú pušky s uspávacími injekciami. Pohľad na vašu gorilu bude vždy zhora, čo vám dá určitý prehľad, no dosť orezaný. Nebudete si vždy istý, kto číha mimo obrazovky a za ďalším rohom. Krvou a odtrhnutými končatinami sa tu nešetrí a každý váš úder či manipulácia s nepriateľmi má pekne brutálne následky na stenách miestností alebo aj so známymi vybuchujúcimi sudmi. Aj keď máte abnormálnu silu, vy ako gorila nie ste nesmrteľný a pár stretov z guľkami vás odrovná. Ape Out síce chýba HUD, no práve krv, ktorá z vás po prestrelke bude tiecť vám naznačí, že ako ste ďaleko od replay levelu. Mladšiemu hráčovi by som hru veľmi neodporúčal, keď že v hre abstinuje možnosť vypnutia brutality. Jednotlivé levely sú síce rozdelené do pevných sekcií ako napr. mrakodrap, nákladná loď či vojenská základňa, ale ich mapy sú vždy tvorené náhodne, čo hre dodáva na znovu hrateľnosti, obtiažnosti, ale aj frustrácií. Nie vždy Ape Out férovo rozdelí jednotlivé koridory s počtom nepriateľov na určitý úsek. Teoreticky by ste mali vedieť prejsť level aj bez toho, aby ste niekomu ublížili, ale hrať hru takým spôsobom je pekne obtiažné. Síce mapu levelu počas hrania nedostanete, ale pri každej vašej smrti vám hra ukáže váš postup v súčasnej mape. Saving je len po prejdení levelov, tým pádom bežný hráči budú mať ťažké chvíľky. Vizuálna stránka na prvý pohľad pôsobí primitívne, ale už pri prvom hraní vás chytia tóny jasných farieb, z ktorých budete mať jasno čo je čo a kto je kto. Osobne si myslím, že najväčším devízom je dynamická hudba vložená do gameplayu. Jazzový soundtrack a hlavne jeho perkusie vytvárajú unikátny štýl hrania. Každá rana má svoj úder na bicích a dokonca aj trasenie obrazovky čo sa dá na šťastie redukovať či vypnúť. Ten old-school jazzový motív neostal len pri hudbe. Výber sekcií v menu je ako prehrabávanie sa v starých LP vinyloch, ktoré obsahujú skladby z A a B strán, čoby jednotlivé levely. Možno pre niekoho bude herná doba krátka ,no náhodná tvorba levelov, vyššia obtiažnosť, time trial plus jedno malé-veľké SP-čko vás presvedči na niekoľkonásobné opakovanie.
Ape Out spod rúk tvorcov Gabe Cuzzillo, Matt Boch a Bennett Foddy v Unity engine svojím unikátnym prístupom k TOP DOWN akcie presvedčili nielen svojskú značku Devolver o vydaní ich zaujímavej hry, ale aj zaujali jednoduchým artovým štýlom a gameplayom veľa old school hráčov hľadajúcich náročnejšie hry… vrátane mňa.
Hodnotenie 8/10
+ hudba prepojená s hrateľnosťou
+ originálny akčný koncept
+ nenáročná a atmosférická grafika
+ výzva
+ náhodné generovanie levelov
– niekedy neférová obtiažnosť
– pre niekoho grafika