The Matrix Resurrections (The Matrix 4, 2021, 148 min., USA)
Viac ako po 2 dekádach sa nie ani tak na plátna kín, ako na obrazovky našich monitorov vracia „spomienkové“ pokračovanie kultovej filmovej trilógie Matrix. Tam kde sa pôvodné filmy zahrávali s myšlienkou, že žijeme „snívajúci“ vo virtuálnej realite, umelom svete vytvorenom strojmi, ktorý dokázali prekuknúť len „zobudivší“ sa Neo, Trinity a ich partička a tak vlastne nastolili prímerie medzi ľuďmi a strojmi – „Nový Matrix“. Trocha kacírska myšlienka „novej zmluvy“, šmahnutá poctivou 90tkovou akciou a dovtedy nevídanými sfx (bullet time a spol.) sa, napriek pokrivkávajúcej kvalite 2. a 3. dielu stala skutočnou „kultovkou“. Fanúšikovia však evidentne neboli spokojní z „not so happy endom“ a smrťou hlavných hrdinov, takže evidentne „na tlaky“ po dlhom čase vzniklo vynútené pokračovanie, ktoré má na konte režisérka Lana Wachowski. Tá sa snažila hlavne obsadením aspoň časti pôvodného castingu (Reeves, Carrie-Anne Moss), vyhovieť týmto „prosbám“, no po svojom… A je to tak dobre, pretože fanúšikovia namiesto očakávanej akčnej bomby dostali sklamanie, no náročný divák zas filozofické pojednanie a sebareflexiu filmového priemyslu. V tomto viac menej“ komornom“ snímku sa Wachowská posúva nielen do demitizácie pôvodného lore, alebo myšlienky trilógie, ale aj perfektne reflektuje ako funguje filmový priemysel – cez priemysel herný a to skrze postavu Thomasa A, Andersona (reeves) šéf programátora na „modrých“ tabletkách“ hry Matrix, ktorý síce „nespoznáva“ predobrazy svojich herných postavičiek… no tuší, že to je viac ako hra, že to sú možno aj spomienky… a tak sa po pomalom filozofickom rozbehu a seba-paródii (napr. na Bullet time, modré a červené tabletky) dočkáme, hoc krátkej, ale klasickej a výživnej akcie. Či ale bude nejaké pokračovanie to negarantujem, pretože zámerom bolo vlastne len prerobenie pôvodného konca na „happyend“. A možno je to tak dobre – pretože dvojku Reeves / Mossová uvidíme aj v ďalších častiach Johna Wicka.
Ghostbusters: Afterlife, (2021, 124 min., USA)
Duo Ivan Reitman (rodený Slovák, otec producent) a Jason Reitman (syn, režisér) sa rozhodli oživiť, síce nie Ducha Vianoc, ale ducha prvého dielu kultovej komédie Krotitelia duchov (1984) a to prostredníctvom jej priameho pokračovania s preloženým podtitulom „Dedičstvo“. Hm… na tento film sa asi mnohí tešili viac ako na Matrix 4, ale nedostali nič iné ako v podstate remake jednotky s novými (aj starými) postavami. Vo výsledku je tak Afterlife len duchom, odrazom, akýmsi mačko-psom – ani pokračovaním ani remakom, prosto len spomienkou na niekdajšiu slávu pôvodného filmu. Reitmanovci šikovne využili skutočnú smrť predstaviteľa Egona Spenglera (Harold Ramis) a nielenže ju zakomponovali (samozrejme fiktívne) do deja, ale postavili na nej celý film. Po dedičstve tohoto krotiteľa duchov tak pátra nielen jeho „odložená“ dcéra, ale hlavne jeho vnučka a vnuk. Nebojte sa, dočkáte sa aj pôvodných duchov (napr. Stay Pufta, aj akejsi inej verzie Slimer-a, či mnohých ďalších). Nechýba ani parádna, hoc troška nižšie rozpočtovejšia (nechcem opakovať slovo komorná) akcia, kopa emócií a predvídateľných „zvratov“, či podobenstvo s tak populárnym „Stranger Things“. Skrátka rodinný film na 1 pozretie. Ďakujeme pokračovanie nechceme…
Resident Evil: Welcome to Raccoon City (2021, 107 min. USA / Nemecko)
Najobstojnejšie zo všetkých týchto remakov, či pokračovaní vychádza práve nový Resident Evil od menej známeho režiséra Johanesa Robertsa, pod dohľadom či konzultáciami tvorcu pôvodnej filmovej série Paula W. S. Andersona s Millou Jovovich v hlavnej úlohe. Jedná sa o čiastočný reboot série, rozprávaný pekne od začiatku, mysliaci hlavne na zachovanie hororového aspektu vychádzajúceho z hernej série. Film jej ostáva verný ako dejovo, tak utlmenejšou no stále dobrou akciou a rozširuje pôvodnú franšízu dostatočne citlivo pre potreby filmového plátna. Nie je na mieste nejako rozoberať dej, pretože toto je dielo, ktoré treba vidieť, bez toho aby som Vám ho spojleroval. Ak by som mal odporučiť nejaký film z týchto 3, tak je to práve nový Resident Evil, bez ohľadu na to, či ste hry hrali, či ste pôvodné filmy videli, alebo nie. A funguje to perfektne aj bez Milli Jovovich. Ak by predsa len niekto nepoznal premisu filmu – tak sa jedná o Japonskú zombie hororovú hru, ktorá svojho času vychádzala zo starej francúzskej hernej série Alone in the Dark, no stala sa ďaleko kultovejšou a známejšou.