Veľký (piaty) návrat malých Gobliiinov..!
Hello gamefruitiacs!
Už viac ako rok ušiel odvtedy, čo sme prvýkrát písali o pripravovanom pokračovaní legendárnej série francúzskych „ne-logických“ adventúr od ešte legendárnejšieho autora Pierra Gilhodesa…
Po 2 dosť úspešných crowdfundingových kampaniach, dlhom vývoji a trošičke čakania sa hra pretavila do našej reality. Presne v deň narodenín Gamefruitu vyšla na obľúbenej indie platforme „itchio“…
Príbeh hry GOBLiiiNS 5 s podtitulom „L’Invasion des Morglotons“ (Invázia Morglotonov), pojednáva o šialenom pláne šialeného profesora Morglotta a jeho poskoka Igora, pardon Vigora ovládnuť svet pomocou… zemiakujúceho lúča… Áno správne čítate – lúča, ktorý premení všetkých ľudí (a goblinov) na ZEMIAKY. Mno, možno by to bolo aj vyšlo… nebyť 3 všetečných Goblinov. „Chlapíka čo zbiera a používa veci“ Oupsa, siláka Asgarda a mága Ignatiusa. Dobrodužstvo však začína netradične – verejnoprospešnými prácami… Dosť bolo spoilerov, zvyšok uvidíte keď si hru zahráte.
Keďže GOBLiiiNS5 vychádza z tradičnej série, aj herné mechaniky a prvky ostali viac-menej tradičné. Dlhodobých fanúšikov série (od roku 1991) to isto potešilo, možno aj nepotešilo – pretože táto herná séria bola a je tradične hlavne o veľkej trpezlivosti, explorácii, viac či menej logických riešeniach úloh a… pixel huntingu. Je dôležité si uvedomiť, že hra takmer neustále odmeňuje hráča novým (rozumej skrytým) kontentom za exploráciu (a potažmo postup). Za mňa OK, pretože som sa vlastne vďaka tejto hre dostal, tam kde som a bola pre mňa nielen veľkou motiváciou, ale aj inšpiráciou v umení a dizajne. Mal som tú česť hru aj pred jej vydaním otestovať (QA) – za čo som nesmierne vďačný a uzavrela sa pre mňa tak viac ako 30 ročná éra. Cítil som sa, ako jeden z prvých ľudí, čo hru hrali – ako pred tými cca + – 30 rokmi, keď som hru prvý krát hral (bez návodu alebo videonávodu, s minimálnou znalosťou angličtiny). Takže je to určite veľká a dobrá , priam osviežujúca (pri dnešných moderných hrách) dávka nostalgie. Otázka, je či budú vedieť tento zámer uchopiť hráči novej generácie… Možno aj áno, keď mňa a mnohých hra bavila a zaujímala vtedy, tak isto osloví aj nových hráčov.
Pre tradičných fanúšikov bude možno novinkou ovládanie (resp. explorácia) aj pravým tlačidlom myši a hlavne veľa veľa textu (cca 200K slov…!). No nebojte sa viac ako polovica textu pre postup v hre nie je povinná – avšak odporúčal by som ho objaviť, lebo je dosť vtipný a navyše rozširuje osobnosti jednotlivých goblinov o ich historky a špecifické reakcie na akcie. Dopĺňa tak úžasný vizuál o ešte väčšiu dávku naozaj špecifického (trochu čierneho) humoru. Špecifické je aj, že hra je rozdelená na 4 časti po 4 leveloch. Hoc pre postup treba prejsť každý jeden a neexistuje žiadny save systém – respektíve je redukovaný na spätné hranie (ak ste už level prešli môžete sa k nemu vrátiť).
Fantastická – ručne kreslená grafika postáv a pozadí je doplnená o skvelé mikroanimácie (vo vyskakovacích oknách) a komikové políčka. Nádhera. To človek dnes už málokde vidí.
Super je tiež „dabing“ respektíve hatmatilka jednotlivých postáv, taktiež špecifická pre Goblins sériu. Postaral sa o ňu a vlastne o všetko (okrem hudby) sám jej autor Pierre Gilhodes. Hudobná stránka hry je tiež príjemná a počúvateľná. Niektoré levely obsahujú aj viac trackov.
Váš 4 goblin Joffre
Ak ste hru nestihli crowdfundovať, máte možnosť si zahrať jej bezplatné demo (4 levely zo 16), alebo si ju kúpiť za veľmi priaznivú cenu cca 10€, zatiaľ len na platforme „itchio“:
https://pierre-gilhodes.itch.io/gobliiins5
Trailer: