Casino.sk: Východoslovenský pokus nadviazať na také klasiky ako Casino s De Nirom, či Dannyho 11ku s Clooneyim. – score alebo bad beat?!
Dosť však bolo pokrovej terminológie. Mne osobne hazard nikdy nevoňal a z kartových hier som hral jedine tak Canastu, aby som sa ako decko zábavnou formou doučil matematiku. Poker ako taký ma úplne obchádza. Nie však tvorcov a sponzorov (rozumej producentov) tohto nového slovenského filmu, od Košických tvorcov. Úplne evidentne sú jeho fanúšikovia, ak nie hráči.
Film Casino.sk bol uvedený na Art Film Feste (2019) v nezostrihanej verzii a nebolo tak úplne nemožné sa dostať na premiéru tejto “technickej” verzie. Ale nevidel som ju. Je to možno škoda. “Finálny” produkt (rozumej strih) aj napriek masívnej internetovej kampani skrze celebrity, čo sa zúčastnili na produkcii filmu, nie je žiadny jackpot. A malo to tak dobrý nábeh. Človek by si povedal, že ide do kina na mafiánsky-ergo-politický triller, čo je dneska tak strašne trendy, až to bolí. Ale oukej, aj filmári majú nárok a právo na vlastnú reflexiu súčasného “sociálneho” štátu. O to väčší šok – a nenechajte sa naozaj zmýliť trailerom a kampaňou, bol keď sa film začal asi v nechcene komediálne nadsadenom duchu alá Ocean´s Eleven. Hovorím si, bomba, slovenská variácia na kvalitnú komerčnú sériu. Strih – ó tak chobotnica, vládnostranovica, to bude Casino (1995), čož tam aj hraje típek Ondrej Habiňák, podobný De Nirovi (samozrejme len fyzicky, teda fejsom). Traja “Robin Hoodovskí” hrdinovia (Luknár, Soltész, Kerekes), naproti traja “anti hrdinovia” ale nie bez príčiny (Habiňák, Henriett Novák, Peter Orgován), aby boli morálne ok, no napriek tomu sa paktujú s diablom . No ale do toho bum – Kočner (Igor Rattaj, „milionársky komparzista“, ktorý si zrejme strihol svoj vzor v podnikaní…) vs Janko… WTF…?! Keďže sa to tvárilo celé nadsadene tak hovorím si, Lukkyho trojka sa spojí s tou druhou proti Hranolovcom / Kočnerovcom a neviem, Janko (Marek Geišberg) im nejak pomôže ogabať zlého hranololo – politika (Marek Majeský) a zlú majiteľku kasína (Tereza Brodská) a aj zlého čs.oligarchu (Pavel Kříž). Not… Týmito úvahami ako to mohlo a ideálne malo byť som sa zaoberal tak do ⅔ filmu. Takže asi je vám jasné prečo som to robil… Ako Janka takto parafrázovať by bolo asi za hranicou, lež prečo nie?! Takto sme dostali nemastný – neslaný odvar s troma dejovými líniami (aj keď vraj oficiálne len dvoma), z ktorých ani jedna (napriek trom! scenáristom – písal každý jednu?!) nebola prepracovaná a ani dotiahnutá. Jediný spájajúci element je tam Luknárova postava (tragická paródia na Dannyho Oceana) aj to s takým Cliffhangerom, že to ani Sly nevidel. Ale treba vydvihnúť aspoň kásting, aj napriek tomu, že scenár a celkový zámer filmu vynikajúcim hercom proste nevytvára priestor (myslím profi, nie tým “ochotníckym” čo tam poväčšine sú), Pavel Kříž (Básnici) si Česko-Slovenského „lastovičieho“ oligarchu dáva riadne. To je minimálne výkon hodný Českého leva, či našej Hercovej misie. Škoda, že Luknár nedostal Křížovu úlohu. Ale po filme Ostrým nožom sa ani nečudujem. Kde sú tie časy keď s Adym Hajdu hral vo filme Na krásnom modrom Dunaji(?!)… odplávali do mora. Treba spomenúť aj „výkon“ Michala Soltésza, momentálne asi najvychytenejšieho Košického herca. Po dosť výraznom výkone v Loli Paradičke si zahral skrachovalého IT-čkára a taxi-kára. Taxi služby neplatia veľa, tak sa dal na zboj. Trefné a komické… s minimom herectva.
Ale – poďme k tomu najhoršiemu. Nie – nie je to slabučký (dvojka podvodníkov sa uprostred podvodu rozpráva na WC-kách kasína o podvode po anglicky, mysliac si, že nik im nerozumie…) a prvoplánový scenár (alá teraz idú politické trilery a ľudia už možno zabudli na Dannyho 11ku), hodný lokálnej televízie, ale hlavne product placement, tentokrát povýšený na úplne novú a nevídanú úroveň. Gratulujem tvorcom, že sú tak šikovný a film si takto pre-financovali. Na jednej strane je to pozitívum – nádherné exteriéri (letecké zábery) Košíc a Košického kraja, herecké hviezdy. No na strane druhej – neustále zábery jedného nemenovaného kasína (reklamu mu druhýkrát robiť nemienim), košických nemenovaných podnikov (rozumej barov + ukážka koncertu k novému albumu Košickej kapely Noc a deň, chlapcov poznám a sklamali ma riadne. O instantnej celebrite z L9-tky, Adamcovi ani nehovoriac – album stihne ešte do Vianoc. Akýsi money rapper MAjself mal ale skladbu dobrú, človek by skoro povedal, že mu ju minimálne produkoval Kali) a obchodných domov, obrazový katalóg hotelov a penziónov najmä teda ich izieb, trocha Bratislavy v podobnom napoleonskom (Bonaparte) štýle a jeden či dva zábery Prahy stovežatej – prosto priam do očí bijúci product placement. Fúha… nevedel, som že do kina pôjdem na 107 minútovú reklamu o KEšicoh a okolí. HNUS!!! – a to som Košičan. Paradoxne, ujo režisér tvrdí, že „tento nízko rozpočtový film financoval zo svojich súkromných zdrojov“… ja tvrdím: nooot (čo sa mi aj vďaka tomuto článku potvrdilo).
Krátko a (s)prosto: euro-odpad (en. eurotrash) čo sa nemôže označiť ani ako béčkový film, ktorý dúfam zo Slovenských filmových dejín odfúkne tzv “VKV” (vyjebaný Košický vietor – pre neKošičanov). Ak by malo byť pokračovanie (čo je predznačené), tak jedine prepracovanejšie a v úplne inej tónine, hlavne bez tak bezočivého PP. Pretože – hlavne si treba vybrať nosný žáner a výpoveď filmu a srac na propagáciu sponzorov. Existujú omnoho lepšie a vyladenejšie diela (aj televízne) so „spolitizovaným“ zámerom (napr. Ministri). Škoda, premrhaný potenciál – na úplnej papučovine. Držím však Pánu režisérovi palce do tretice (toto je jeho 2. film) a dúfam, že moja prísna recenzia „blogového štýlu“ ho neodradí v tvorbe (ešte pred svojím vydaním spôsobila nepokoj jednoho cenzora a jeho sponzorov). Spojenie divadla (aj tzv. bytového) s filmom (dokonca s istou formou rozhlasovej hry) na trendové témy môže buc veľmi „fajne“, ale takto je to len trop. To potvrdzujú aj diváci, ktorí (verejne) ľutujú vyhodené peniaze za lístky.
Zhrnutie: Intermediálny experiment nehodný návštevy kina, ktorý stavia na product placemente na nevídanej úrovni a trendovej téme s nepremysleným scenárom, ergo slabou, čisto komerčnou výpoveďou v pod-brakovej tónine. Pravdu povediac kino – strih určený pre verejnosť bol povestným posledným klincom do rakvy.