P.A.M.E.L.A.®. je sci-fi survival horor v otvorenom svete Utópie. Hráč bojuje o prežitie v Eden´s fall, aby tak zistil hroznú pravdu.
P.A.M.E.L.A.®. vyšla už 18.8.2020 na Steam-e a GOG-u pod hlavičkou samovydavateľa- Torontského NVYVE® Studios . Títo Kanadskí vývojári už majú na konte procedurálne generovanú survival strieľačku Hypergun, ktorá vyšla okrem PC aj na hlavných konzolách.
P.A.M.E.L.A.® je akousi ponáškou na starší, už legendárny titul System Shock, na ktorého remake-och a pokračovaní sa v súčasnosti stále robí. Z tohto titulu boli neskôr odvodené ešte snáď úspešnejšia a známejšia Bio Shock séria. Takže tu čítate o cyber-punkovej hre.
Príbeh je taký prostý, ako len vidoeherný cyberpunkový žáner v dnešnej dobe môže byť. Neprináša nič nové– len znova mixuje staré známe prísady (zlú ženskú AI, resurektovaného hrdinu, zombíkov- androidov (nie telefóny milé deťúrence) , porúchaných robotov a augmentáciu alebo vylepšovanie hrdinovho tela čipmi atď.) . O tomto probléme, o stagnácii cyberpunkového žánru nedávno na FB písal známy český vývojár Dan Vávra (Mafia 1, Kindgom Come). A aj preto by som od neho niekedy rád uvidel cyberpunkovú hru. Stačilo by keby spracoval klasiku dajme tomu od Jiřího Walkera Procházku- Hvězdní honáci. Dovtedy však v tomto žánre zdá sa budú kraľovať poliaci s blížiacim sa Cyberpunkom 2077…
Gameplay- napriek tomu, že autori ho v niekoľkých patchoch už balansovali a na začiatku hry si môžete nastaviť obtiažnosť skrze tak 100 nastavené, hra je stále hardcore a dosť nehrateľná. V kombinácii so stealth prístupom (iný tu zakomponovaný nie je) je to totálne frustrujúce a demotivujúce. Teda aspoň pre mňa. Je tu široká paleta možností ako hru hrať (bojovať, prežiť, najesť sa, piť, opravovať, recyklovať) skrze augmentácie a rôzne iné gadžety, ktoré v hre dostanete alebo vyrobíte, ale keď sa nedostanete ani na 2. poschodie, je to ako trápny vietor, a ergo premrhaný potenciál.
Ingame- video „manuál na manuál“ je len čerešničkou na torte, strávite s ním väčšinu herného času a úplne to zabíja atmosféru, či gameflow. Pred takouto komplikovanosťou – aj vo videohrách ma docela nedávno (ako ašpirujúceho dizajnéra) vystríhali aj samotní (slovenskí) herní vývojári, ktorí sú na scéne už skoro 30 rokov. Toto všetko sťažuje ešte reštart po smrti- všetky predmety z inventára vám zmiznú a rovnaký set už nenájdete, budete radi ak vôbec nájdete nejaké veci pri opätovnom prechádzaní rovnakými lokalitami. Skrátka hardcore survival pre kajnšmetkerov…
Grafika- Fantastičná, čo asi aj vidno zo screenov. Aspoň jediný svetlý bod. Ak by mal budúci remake, či pokračovanie System Shocku vyzerať takto, tak OK. Len aby vám stíhal kompík. Tak si radšej šetrite do hlineného prasiatka na high- end stroj.
Zvuky síce nie sú tak báječné, ale minimalistický voice -over a to čo tam je, dostatočne dokresľuje survival horor atmosféru. V pohodke.
Autori dosť dlho držali hru P.A.M.E.L.A.® v early acces- ale asi hlavne kvôli embargu recenzií do jej vydania. Počkal som si zopár mesiacov od vydania oficiálneho a zahral znova. Nič sa nezmenilo, nič sa nezlepšilo smerom k lepšej hrateľnosti, takže hru hodnotím ako hodnotím. Tradične- ako v škole – známkou od 1 do 5 (5 je najhoršia).
Verdikt: 5 (uááá hrozné!!!)
Samozrejme ide o môj názor, rád by som vám odporučil urobiť si vlastný, ale keďže autori sa rozhodli nevydať ani demo… tak Vám musia stačiť obrázky a trailer… hm…
https://store.steampowered.com/app/427880/PAMELA/
https://www.gog.com/game/pamelar
Trailer: