Metamorhosis je „dobrodružná“ 3D adventúra od nezávislého Varšavského štúdia Ovidworks, distribuovaná v službe Steam od augusta 2020 pod vydavateľstvom All in! Games.
Dej tejto hry je založený, respektíve odvodený od diela spisovateľa Franza Kafku ( * 3. júl 1883, Praha – † 3. jún 1924,), modernistického spisovateľa, ktorého diela sa vyznačovali existencionalistickým a surrealistickým až absurdným poňatím reality, pričom prostredníctvom metafor a symbolov vyjadroval pocity nesúnaležitosti, vyradenosti a izolovanosti prítomné v spoločnosti, v ktorej žil.
Medzi jeho najvýznamnejšie diela patria: poviedka Premena (Die Verwandlung, 1915) a romány Proces (Der Process, 1925) a Zámok (Das Schloss, 1926). Presne od týchto 3 sa Oviďáci odpichli vo svojej hre.
Hlavnou pointou hry je Kafokova poviedka Premena, alebo Metamorfóza, v ktorej sa hlavný hrdina Gregor Samsa ráno prebudí a zistí, že sa postupne mení na chrobáka, hmyz odpudivý samému sebe, ale aj jeho rodine (resp. spoločnosti). Túto poviedku ale autori zobrali len ako hlavnú hernú mechaniku- a hráč ako chrobák musí robiť čo môže, aby vôbec prežil vo svete ľudskom aj chrobačom. Prostredníctvom ešte stále ľudskej (hráčovej) logiky a svojich chrobačích nožičiek teda rieši postup cez prekážky v jednotlivých leveloch, či pomoc ľudom a chrobáčikom. Niekedy to zábavné je, niekedy nie- závisí od dizajnu levelu a rozmiestnenia kamier. V hre určite nájdete zopár frustrujúcich momentov. Proste nečakajte žiadneho Spider-mana, ale na druhej strane to nie je ako staručká hra s podobnou tematikou- Bad Mojo, ktorá bola paradoxne svojím B-éčkovým razením zábavnejšia.
Príbeh hry Metamorhosis je odvodeninou ďalších spomínaných románov- Proces a Zámok, ktoré sami o sebe sú dosť kruté, povedal by som, až psychologické, alebo existencionalistické horory. V hre Metamorhosis je to ešte navŕšené tým, že autori posunuli časové ohraničenie deja do doby konca 30. rokov 20. storočia a teda začínajúceho holokaustu pred 2. sv. vojnou. Ešteže niektoré, alebo teda väčšina ľudských a chrobačích postáv je vskutku scenáristicky dobre zvládnutá a správne tragikomická, čo môže odťažiť ale na druhej strane aj podčiarknuť závažnosť tematiky hry, podobne ako hatmatilková ľudská a chrobačia reč, ktorá vzdialene môže pripomínať Gobliiins 4lógiu Pierra Gilhodesa .
Bez toho aby som spoiloval hru a jej dej, by sa v popise už nedalo pokračovať. Zahrajte si hoci len demo zo Steamu zadarmo a sami uvidíte. Ale hovorím, takéto ťažké témy asi nie sú pre každého a toto posunutie kontextu Kafkovho diela zo strany autorov nepokladám za šťastné, ale istotne aspoň komerčné.
Čo sa týka grafiky- je pekná. Pripravte sa na dobové interiéry, rôzne obrazy, akoby od Muchu a podobne. Keď sa dostanete do exteriéru je to ako z inej planéty- proste úžasné a neopísateľné. Autori sa grafikou skrátka pekne vyhrali- bodaj by nie keď tvoria hlavne VR a konzolové hry.
Trailer:
Stránky:
Ovid Works
Celkovo hodnotím hru ako celkom dobrú.