Until Dawn (film, USA, 2025, 103 min.)
Hello horormaniacs!
Adaptácie videohier do filmov už dnes nie sú neobvyklou záležitosťou, ale pravý nerdy fanúšik s nimi nie vždy musí byť spokojný – niekedy to môže byť aj horor. V tomto prípade doslova – ide o adaptáciu kedysi Playstation exkluzivity z roku 2015 s rovnakým názvom, od štúdia Supermassive Games (Dark Pictures Anthology, The Quarry).


Hra bola pôvodne vyvinutá špeciálne pre PS3, konkrétne pre motion ovládač. Ide o interaktívnu survival hororovú drámu (interaktívny film), kde sa osem kamarátov vracia na zimnú chatu v horách, rok po tom, ako za záhadných okolností zmizli dve sestry – dvojčatá jedného z hlavných protagonistov (Rami Malek, známy záporák z filmu James Bond: No Time to Die, ale skôr ako Freddie Mercury v Bohemian Rhapsody). V hre zažiarili aj herečka Hayden Panettiere (napr. Vreskot 4, 6) a Peter Stormare (napr. John Wick 2, Constantine). Večer po ich príchode na chatu partiu čakajú hororové zážitky v podobe sériového vraha, duchov a dokonca mýtického stvorenia z indiánskeho folklóru – Wendiga. Hra sa svojho času pýšila nielen mechanikou „Don’t move“ (aby ste sa pri vypätých situáciách s ovládačom ani nepohli), ale aj tzv. „efektom motýlích krídiel“, kde takmer každé rozhodnutie (v skutočnosti 22 kritických) ovplyvnilo udalosti v hre – kto prežije a ako hra skončí.


Čo môže hráčovi priniesť walking simulátor s quick time eventami a pár rozhodnutiami?! – poviete si. Ale je to skutočne výživný hororový zážitok, ktorý sa dá hrať aj viackrát.


Práve tento remake som si dokonca zahral, aby som vedel porovnať „vierohodnosť“ adaptácie hry do filmu…


Ešteže som si najprv pozrel film… Ten síce odkazuje na hru niektorými prvkami, podobnými lokáciami a postavami (a dokonca jedným rovnakým hercom), ale… Tvorcovia sa rozhodli, že urobia akýsi prequel – presnejšie pre-sequel. Dej zasadili do roku 1998 (oproti hre, ktorá sa odohrávala v roku 2014, resp. v 10. rokoch 21. storočia), kde partia už takmer neteenagerov márne hľadá zmiznutú sestru hlavnej hrdinky. Keď to už chcú vzdať, zastavia sa na opustenej pumpe pod lesom a dobrý ujo pumpár im poradí, že neďaleko v turistickom centre by mohli dostať nejaké informácie o zmiznutých turistoch. Samozrejme sa tam hneď vydajú, ale znova neobjavia nič. No späť ísť nemôžu, keďže ich obklopí „dažďová stena“… a tak uviaznu v turistickom centre. Jedna z nich sa podpíše – len tak, zo srandy – do knihy návštev, a šialenosti sa môžu začať!


Už v tomto momente sa film rozchádza s hrou. Kým hra parodovala niektoré známe filmy (Evil Dead 2, Poltergeist a i.) a hry (Silent Hill, Resident Evil, Heavy Rain), ako aj všetky hororové klišé a archetypy postáv, film „pre istotu“ paroduje všetky známe hry a filmy. Ale najmä hry – akoby vykradol zápletky aspoň 20 hororových žánroviek, čo dokopy dáva desne – v nedobrom slova zmysle – mix všetkého, čo ste videli aj nevideli.


Najhoršie je, že vám scenárista a režisér ani nedajú možnosť zoznámiť sa a sympatizovať s filmovými postavami – a už ich zabijú… a znova ich zabijú… a znova… aaa znova. Nedožijú sa „until dawn“? Musia!!“


Resurektnutí hrdinovia postupne odhaľujú – a vlastne ani nestihnú odhaliť (lebo exujú ako muchy na lepe) – čo sa deje, prečo miznú v bývalom banskom mestečku (zrazu to už nie je turistický kemp) a jeho okolí turisti, a prečo dookola umierajú, oživujú sa… a menia sa na… Wendiga (ďalší spoločný bod s originálnou hrou). Film potom rýchlo speje do finále… do spletitých banských a ústavných chodieb, a bum – Peter Stormare (v reprízovanej roli z hry – Dr. Hill(!)) nám všetko vysvetlí! Len škoda, že nedostal toľko priestoru ako v hre – film by možno potiahol. Čo doktorko vysvetlí… to už ďalej nebudem spoilerovať.


Otras, poviete si. Priam horor! Ale nie…


Podľa mňa – ak tomuto nízkorozpočtovému dielku s neznámymi hercami dala firma Playstation šancu siahnuť na rodinný klenot – asi vedela, prečo. Totižto filmári nielenže vykrádajú hororové hry, ale ich dokonale parafrázujú a parodujú – je tu napr. „save systém s obmedzenými slotmi / počtom životov“ (už spomínaná kniha návštev), postupná premena na monštrum, zabijačky, utekačky – prosto survival. Teda akoby napodobňujú tápanie hráča, divné twisty a samotný gameplay (dokonca aj kooperačný) hier. Zároveň parodujú aj pokus dizajnérov o vykradnutie Silent Hill franšízy (prepadajúce sa banské mestečko), a dokonca je tu aj taký koniec, aký by ste čakali len v hrách – a nie vo filmoch. Geniálne! Oscara!


Takže – ako nehardcore fanúšik PS exkluzivít (hoci hra minulý rok vyšla aj na PC), ale zato hardcore fanúšik hororu ako takého v akejkoľvek podobe – toto filmové dielo kvitujem… a radím vám: dajte radšej peniaze za lístok do kina ako 60 € za hru… alebo si ju po vzhliadnutí filmu kúpte niekde v zľave.
Traloš: