Winter is coming again, start your Cold Engines!
Len pred pár týždňami začala jar, no na Slovensku opäť zavial mrazivý, no čerstvý vietor a to v podobe nedávno ohlásenej real-time stratégie Cold Engines od Lich Studios.
Jedná sa o klasickú multi-playerovú RTS, v ktorej ako príslušník jednej z dvoch frakcií. budete čeliť drsnému mrazu a nepriateľom, veliac malej skupinke preživších, stavajúc základňu, aby ste dotankovali a vylepšovali svoje tanky, vysielali harvestery, na získanie potrebných surovín zo zmrznutých vrakov zaviatych snehom a mohli tak čeliť tomuto nehostinnému prostrediu a svojim nepriateľom.
Lich Studios ohlásilo hru na Steame, sociálnych sieťach a vlastnom webe a my sme sa s 2 členmi tohto Slovenského herného štúdia porozprávali.
1. Mohli by ste sa čitateľom Gamefruit-u predstaviť? (členovia tímu)
(Dávid) Volám sa Dávid Jankes. Mám 33 rokov. Momentálne žijem v Martine. V hernom priemysle pracujem už 16 rokov. Prešiel som si množstvom firiem a robil na mnohých hrách ako napríklad 2kczech (Mafia2, Mafia3), Vatra Games (Silent Hill Downpour), Exient (Angry Birds GO, Diggs Nightcrawler), Warhorse Studios (Kingdom Come: Deliverance). Momentálne pracujem pre Košické GamesFarm štúdio.
(Martin) Moje meno je Martin Hrkút. Som o pár rokov starší, ale v oblasti tvorby hier som oproti Dávidovi nováčik. Podobný zoznam ako Dávid teda nedám 🙂 no programovaniu ako takému sa venujem už pár dekád a niekoľko posledných rokov aj tomu hernému. Presedlať na niečo nové síce zaberie svoj čas, no nie je to zas až tak veľký problém. Základné princípy sú tam z veľkej časti podobné. No a spolu s Dávidom vo voľnom čase pracujeme na našej prvej hre Cold Engines.
2. Kedy a ako vzniklo Lich Studios a na akom projekte momentálne pracujete?
(Dávid) Lich Studios sme založili naraz s hrou. Nápad na Cold Engines vznikal v roku 2019. Naplno sme vývoj rozbehli od 17. Novembra 2019.
(Martin) Neviem či výraz naplno, nie je prisilný :-). S myšlienkou spraviť spolu hru sme sa pohrávali už skôr a na jeseň 2019 sme začali dávať dokopy nejaké základné mechaniky pre RTS. Čiže áno, dá sa to pokladať za akýsi začiatok. Vtedy hra ešte nemala nejaký jasný smer, kde sa to vyvinie. Bolo to skôr o tom, že sme sa tešili keď sa po obrazovke naháňalo zopár tankov. Ucelenejší koncept celá hra získala až zhruba po pol roku – na jar 2020. Vtedy sme dali dokopy obsiahlejší game design dokument. Pozbierali sme k nemu feedback od viacerých ľudí, ktorí sa vývoju hier venujú už dlhé roky a aj vďaka nim viac premysleli jednotlivé mechaniky a svet tak, aby bola hra originálna, mala hlavu a pätu a celé to dávalo zmysel. V tom momente to nabralo aj svoj smer a víziu, ktorým ideme dodnes.
(Dávid) Momentálne pracujeme na hre s názvom Cold Engines. Je to akčné RTS v neľútostnom zimnom prostredí. Ako deti sme vyrastali na hrách ako je Command & Conquer, Red Alert, Dune. Niečo také nám tu posledné roky chýba a tak sme sa rozhodli, že si to spravíme sami.
(Martin) Ako vraví Dávid, to čo je pre nás základom sú staré dobré RTS, no snažíme sa to „okoreniť“ aj niečím novým / iným. V každom dobrom RTS, na ktoré si radi spomenieme bolo niečo unikátne, čo človeku utkvie v pamäti – v Dune vás terorizovali púštne červy, v Red Alert 2 superzbrane a rôzne špeciálne jednotky, s ktorými hra za jednotlivé frakcie ponúkala dosť odlišný zážitok. Taký Warcraft 3 to posunul celé kdesi úplne inde, výraznejším zapojením RPG prvkov a hrdinami. My sme sa rozhodli nakoniec držať viac tej klasiky. Pridať k nej niekoľko ďalších mechaník a RTS žáner posunúť trochu iným smerom. Veľa z toho sa ponúkalo samé už podľa našej voľby prostredia – ak je hráč hodený do zmrznutého sveta, je logické, že prežitie nebude až tak ľahké a okrem samotného PvP vzniká veľký priestor aj na PvE aspekty – do hry vstupuje potreba zabezpečiť dostatok paliva a surovín, ale aj ich distribúciu. Na to nadväzuje súboj s nehostinným prostredím, ktoré sa navyše môže priebežne meniť, lebo nie všade je rovnaká zima. Rôzna teplota je počas dňa a iná zas počas noci. Prípadne si svoju daň na palive vyberie snežná búrka.
(Dávid) Finálny dátum ešte nemáme pevne stanovený, ale predpokladáme, že ak vývoj pôjde podľa plánu, mohlo by to byť koncom roka 2023.
3. Aké hry sami hrávate, alebo čo bolo inšpiráciou, vzorom pre vašu prácu?
(Dávid) V mladosti som bol veľkým fanúšikom strategických hier no najviac som sa zamiloval do DUNE 2000. To bola moja srdcovka a dodnes je. Primárne tieto hry nás inšpirovali pri tvorbe tej našej. Z iných som naposledy hral Ruined King: A League of Legends Story, dohral som cyberpunk ladenú hru The Ascent, ktorá ma fascinuje, že bola celá robená len v tíme 11 ľudí. S dcérou si občas zahráme aj hry od Amanita Design a teraz nám prišla vhod aj slovenská hra Catie in Meowmeow Land, ktorá je naozaj parádna. Taktiež som fanúšikom Dark Souls hier, Bloodborn-u ci Elden ring-u.
(Martin) Keď tak nad tým teraz premýšľam, tak u mňa je väčšina mojich obľúbených hier práve v kategórii RPGčiek a stratégií. Z RTS žánru to vyhrávajú spomienky na Red Alert 2, ktorý sme si so spolubývajúcimi ešte počas štúdia na VŠ išli v multiplayeri pár semestrov pravidelne takmer každý deň. Inak ma ťahajú dosť singleplayer veci – zo stratégií v posledných rokoch viaceré diely série Total war, ale aj rôzne budovateľské či 4X stratégie ako Civilization. No a potom RPGčka – prakticky bez ohľadu na poradové číslo – Zaklínač, Fallout, z tých starších Gothic, z novších napríklad Kingdom Come: Deliverance a dosť času som dokázal presedieť posledné mesiace aj pri Cyberpunku. Robiť hru podľa tých, ktoré mám rád ja, tak zo zoznamu hore to vyzerá na RPG, alebo stratégiu – vydali sme sa tým menej šialeným smerom (aj keď niekedy by sa o tom dalo pochybovať :-D).
4. Aké sú vaše skúsenosti s prácou v takomto málo-početnom indie tíme?
(Dávid) Mal som možnosť pracovať už v rôznych tímoch. Väčších aj menších, takže si to viem porovnať. Vo veľkých firmách (150+) sa človek cíti len ako malé koliesko na obrovskom stroji. Vo finálnom produkte sa jeho práca mihne len sem – tam. V malom tíme ako máme my (3 ľudia) je to pomerne zaujímavé. Na jednu stranu, si môžeme urobiť čo si len zmyslíme a nikto nás neobmedzuje, no na druhú stranu treba stále bojovať s tým, že v tak malom tíme človek proste nespraví AAA kvalitu pretože to nie je možné. S Martinom sme si rozdelili úlohy – on programuje a rieši samotnú funkčnosť mechaník a hry ako takej. Game design celej hry dávame dohromady spolu. Veľa krát máme také menšie brainstormingy, kde preberáme rôzne nápady a posúvame game design ďalej. No a ja mám na starosti umeleckú stránku – modely, animácie, VFX, UI. A potom tu je ešte David Aghamyan, ktorý nám vypomáha pri conceptovaní jednotiek a budov. Je na začiatku svojej kariéry, keďže len nedávno dokončil strednú školu, ale už teraz mu predpovedám sľubnú kariéru ak v tom bude pokračovať a vydrží.
(Martin) Dávid to trafil presne – môžeme si robiť čokoľvek nám napadne… len to „čokoľvek“ je obmedzené časom a energiou, ktoré tomu vieme dať. Okrem toho čo už zaznelo, by som rád doplnil, že nám počas toho celého sem tam pomáhajú aj ďalší ľudia, či už rôznymi radami a cenným feedbackom, konzultáciami, alebo niekedy aj rovno priložením ruky k dielu.
5. Čo by ste poradili začínajúcim alebo ašpirujúcim vývojárom?
(Dávid) Základná chyba, ktorú robí úplne každý (aj my sme ju samozrejme spravili :-)), nepúšťajte sa hneď na začiatku do veľkého projektu. Nezdá sa to, ale Cold Engines je skutočne masívna hra na tak malý počet ľudí v tíme. Určite sa dá spraviť, no zaberie to ohromné množstvo času. Pre začiatok by som odporučil niečo menšie / jednoduchšie. No a potom dobrá rada je určite neustále sa vzdelávať a zdokonaľovať vo svojom obore, pre ktorý sa rozhodnete. Je to stále nekončiaci proces. Napríklad, ja sa momentálne učím pracovať v novom softvéri, pretože viem, že mi to zabezpečí lepšiu kvalitu práce, ale predovšetkým zrýchlenie do budúcnosti.
(Martin) Tak tak, neprestať sa učiť nové veci a hlavne ich aplikovať v praxi – čiže veľa skúšať. Človek sa najviac naučí praxou.
(Joffre) Ďakujeme za rozhovor!
(Dávid) Aj ja Ďakujem.
(Martin) Podobne.
Viac sa dozviete:
https://www.facebook.com/LichStudiosOfficial
https://www.instagram.com/lichstudios
https://discord.com/invite/B3fHrutc
My v Gamefruit-e sa na hru tešíme už teraz a budeme ju naďalej sledovať! Vy si ju už teraz môžete pridať do wishlistu na Steam-e: