Keď ste si ma na Steame uvarili, tak si ma aj zjedzte! S kašou hrachovou!
„Poneváč predepsaný (obžalovaný) Juro Jánošík zavrhujúce prikázaní jak božské, tak též zákon krajinský predo dvema roky dal sa na zbojstvo a vúdcem aneb hajtmanem takovým se učinil, který s tými tovariši svými na cestách zastavujúce lidí o statek (pripravili), áno jako se z jeho vlastného vyznání zdá, jeho tovariši, kde on též bol prítomný, pána pátera z Domaniže prestrelili a bezbožne zamordovali. Taktéž i jinších jako jest predepsané, zlých skutkov se dopustil. Protož pro takové zlé účinky a prikázaním prestúpení má být na hák na levém boku prehnatý a tak na príklad jinších takových zločincov má být zavesený.“
Takto súd vyriekol 17. 03. 1713 rozsudok nad našim legendárnym zbojníkom Jurajom Jánošíkom, my teraz vyriekneme „rozsudok“ nad novou slovenskou videohrou menom Juro Janosik, ktorá vyšla 25. 10. 2021 (na Steam-e) a má ju „na svedomí“ mladý slovenský vývojár Peter Jurkovský z jednočlenného štúdia Black Deer Games.
Z nich treba vyzdvihnúť tematikou (nie však gameplayom) podobnú a to Legend of Janosik, ktorá dostala čestné uznanie „mobilná hra roka 2019„. https://www.facebook.com/TheLegendOfJanosik/
Peter Jurkovský sa teda v novej hre Juro Janosik vracia k nášmu legendárnemu zbojníkovi a tentokrát jeho dobrodružstvá poňal ako „low poly 3D adventúru s prvkami RPG„.
Vhupnutím do deja, či teda na mapu Slovenska v Uhorsku je minimalistické intro vo forme skicovaných stránok z Jánošíkovej reálnej histórie a tým lekcia dejepisu (ne)končí. Hráč sa pohybuje po mape Slovenska a lúpi v okolí a na reálnych hradoch, ktorých je v 10 leveloch požehnane a sú spracované podľa tých skutočných. Nie je tu treba žiadnej dejovej fabuly a nie je na škodu, že tu nie je. Umožňuje to tak hráčovi zamerať sa na hranie samotné. Takže tu máme hoc mini-minimalistickú, ale zábavnú „lekciu dejepisu“.
Grafika je taktiež veľmi vydarená, low poly je veľmi pekne vymodelované a vsadené do celkového dizajnu úrovní pôsobí skutočne esteticky. Spolu s hudbou od českého hudobníka Devela Sullivana, a zvukmi od Grand Beats, slovákov, čo zvučia svetovú hernú produkciu je tak hra pastvou nielen pre oči ale aj pre uši, ničím rušivá. O game art ilustráciu (ktorú môžete vidieť aj v perexe nášho článku) sa postaral výtvarník Gabriel Nagypál.
Hranie samotné pozostáva z pohybu už po spomínanej mape, medzi zbojníkmi tábormi a hradmi. Samozrejme na založenie takého tábora potrebujete nejaké suroviny, ale „grinding“ je úplne minimalistický a tiež nie rušivý. Tieto suroviny získavate v jednotlivých leveloch, ktoré reprezentujú hrady a ich podhradie s dedinami. V nich sa vyhýbate, či „omračujete“ pandúrov, aby ste mohli podstúpiť vpred až k vylúpeniu hradných pokladníc. Dukáty ulúpené rozdávate dedinčanom, aby nebola opomenutá legenda Jánošíka, čo by národného hrdinu. Medzitým riešite (nepovinné) stealth pasáže, spoluzbojníkov – a riešite aj nejaké to fyzické puzzle, čo je fajn, puzzle sú tvorené ľudovou architektúrou a aj prírodou.
RPG prvky sú taktiež minimalistické – zastúpené vlastnosťami Jánošíka ako zdravie, výdrž, sila, rýchlosť a vylepšujete si ich práve budovaním táborov.
Jediné čo by som možno vytkol, je troška necitlivejšie ovládanie na klávesnici počítača, ktoré môže spôsobiť dosť frustrujúce momenty (hlavne pády do vody), ale tých chvalabohu nie je až tak veľa a verím, že sa to ešte doladí… Na gamepade som nehral, snáď to je lepšie.
Celkové moje dojmy z hry sú vynikajúce, dlho som sa tak dobre a nenáročne nepobavil. Rozhodne Vám, koťuhy pánske odporúčam kúpu slovenského titulu Juro Janosik!!!
Čoskoro Vám prinesieme aj rozhovor s jej tvorcom Petrom Jurkovským.
Dozbíjania gamefruitéry!!! Ej bisťu!!!
S hodnotením nám pomôže tiež legendárny Rikino! :
Viac slovami P. Jurkovského si môžete prečítať:
https://blog.sme.sk/jurkovsky