Recenzia – SOMA (PC, PS4, XBOX ONE)

Recenzia – SOMA (2015 – PC/PS4) (2017 – XBOX ONE)

Švédi nevymysleli len trojku ale vniesli inováciu aj do hernej zábavy… Konkrétne nezávislé štúdio Frictional Games, ktoré pôsobí už od roku 2007 v Helsingborgu. Toto štúdio je známe hernými sériami ako Penumbra a Amnesia.

Titul SOMA vydali švédi už v roku 2015, ale nedávno som vďaka známemu českému streamerovi Kašákovi narazil na informáciu, že je hra na poľskom „steam-e“, teda GOG-u zadarmo. Nie som nejaký fanúšik survival hororov (asi okrem Resident Evil), ale túto hru som už raz hral na svojom muzeálnom šrote a keďže mi samozrejme nešla dobre, tak som si ju stiahol ešte raz. V čase keď píšem túto recenziu je po akcii, ale hru si stále môžete kúpiť na GOG-u (cca. 27,- €!!!) a Steame (za 4, 19,- €!!!).

Dej hry pojednáva o mladíkovi Simonovi z Toronta. Chudák típeček mal autonehodu, pri ktorej zomrela jeho priateľka a on trpí akousi bližšie nešpecifikovanou poruchou pamäte, ktorú bežná medicína nedokáže liečiť. Tak sa dá na experimenty so scan-ovaním mozgu. Do jeho kože sa vžijete v momente keď si mu „doktor“ volá aby si zobral „sledovanú látku“ (rádioaktívnu chemikáliu, ktorá sa používa pri vyšetrení napr. MRI). Chudáčik ani to nevie kde ju nájsť, ale nejako sa dotrepe na vyšetrenie, ale nejak pri ňom „odpadne“. Preberie sa v tom istom kresle ale dajme tomu o nejakých 80 rokov plus na opustenej podmorskej základni. A tam – ani živáčika, ani robocíka… Pomocou audio záznamov a mailov v počítačoch sa dopátra postupne k pravde o svojej minulosti, súčasnosti a budúcnosti a osudu zvyškov ľudstva. Áno pochopili ste správne – SOMA je nie len psychologický survival horor ale aj post-apo žánrovka.

Dej je napísaný super, hoc troška priamočiari, dialógy sú super, dabing taktiež, celkový audiovizuál (zvuk/obraz) je i po 4 rokoch od vydania super a grafika Vám bude stíhať len na naozaj dobrých, skoro high-end kompoch, ale čo takto gameplay?!

Včera, dnes a zajtra sú populárne survivaly z pohľadu prvej osoby (teda vášho), kde blúdite viac či menej veľkým generickým bludiskom (tuto sú to „podmorské“ bunkre), odhaľujete svoj neblahý osud a kde tu na vás vyskočí bubák, aby ste sa pohli ďalej. Sami nebudete, bude pri vás od 2/3 hry akási umelá inteligencia, ktorá vás nie vždy naviguje a upozorňuje. Vlastne celá táto hra sa zaoberá robotikou, ale zo súdku Aktov-X a pod-žánru biorobotiky a posmrtného života. Pecka! Survival žáner ako taký dáva pred akciou do poradia samozrejme nesmierne dôkladne vybudovanú atmosféru strachu (cez príbeh a eventy) a samozrejme stealth (teda plíženie), ktoré z duše neznášam. Vďakabohu sa dá v tejto hre vypnúť, čo je veľké plus a vychutnáte si tak vynikajúcu celkovú atmosféru hry a „nečakané“ rozuzlenie. Jediné čo sa dá hre vytknúť, je to, že je pomerne krátka, ako to už u indie vecí býva, tým pádom aj trošku priamočiarejšia, prvoplánovejšia a samozrejme dochádza aj k dejovým skratkám a lapsusom (napr. baterku hľadať nebudete ale objaví sa vám v ruke).

Inak som spokojný a motivuje ma to nie len k znovu zahraniu hry, ale zahraniu ostatných už pomaly kultových herných sérií od Frictional Games… a robia aj na ďalších!

 

Do roztr-hrania podmorčáci!!!