Legendárna slovenská hra – Quadrax + rozhovor s Mariánom Ferkom – spolutvorcom kultovej slovenskej hry Quadrax

Prinášame Vám drahý retro-gejmeri, rozhovor s Mariánom Ferkom, spolutvorcom kultovej slovenskej hry Quadrax, ktorá sa inšpirovala Sokobanom, Tetrisom  a ich napodobeninami. Hra Quadrax, ako jedna z prvých z ČSFR prerazila v Európe.

Mohli by ste čitateľom priblížiť o čom je hra Quadrax ?

V hre Quadrax sa objavujú dve postavy Mike a Alex, ktoré pátrajú po stopách svojich stratených známych. Cestou sa dostanú do gigantického chrámu, ktorý sa sporadicky objavuje na rôznych častiach zeme. Chrám je plný labyrintov a nástrah. Je iba na našich hrdinoch ako sa dokážu cez všetky prekážky dostať k vytúženému cieľu.

Bola to vaša prvá hra?

Bola to prva hra od Cauldronu. Samozrejme ešte predtým sme s kamarátom vytvorili množstvo menších hier na ZX Spectrum väčšinou založených na textoch.

Medzi aké hry by sme ju mohli žánrovo zaradiť?

Quadrax je jednoznačne logická hra (wikipedia uvádza ako transport puzzle, pozn. red.).

Boli nejaké podobné tituly, ktoré Vás inšpirovali a prečo je Quadrax označovaný aj ako „slovenský Tetris“?

Každý nový nápad je inšpirovaný staršími skúsenosťami. Tak isto aj Quadrax. Pri prvotnom nápade sa dá hovoriť o skrížení dvoch hier, ktoré vtedy existovali na ZX Spectrum. Bol to klasický Sokoban, kde jeden hrdina presúva krabice v sklade, aby sa vyslobodil von a hra Thunderbirds, ktorá majstrovsky skĺbila možnosti logického uvažovania a spolupráce dvoch hráčov v gigantickom labyrinte plnom nástrah. Tetris – v skutočnosti inšpiroval mnohých tvorcov, spustil doslova lavínu podobných hier. Nás skôr inšpirovali jeho klony. Povedali sme si, že vyskúšame vytvoriť hru na princípe rôznych padajúcich kvádrov – teda na rovnakej metóde, akú využíval aj ruský originál. K tomu sme primixovali pohyb v priestore zo spomínaného Sokobana.

Kto všetko hru vytvoril ?

S kamarátom Dávidom sme si povedali, že skúsime vytvoriť vlastnú hru. Ja som mal vtedy 18 a David 20 rokov, s vývojom sme začali už okolo roku 1989. Hra je v podstate jednoduchá. Programovú stránku mal na starosti David Ďurčák a grafickú Marián Ferko. Levely sme vymysleli spoločne. Hudbu do hry skomponoval Martin Horňák.

Existujú 2 verzie hry Quadrax…

Áno. Hra pôvodne vyšla na ZX Spectrum v roku 1994. Hru sa nám podarilo zmestiť do 36 Kb (čo je omnoho menej ako bežný e-mail v súčasnosti). Pripravovali sme ju už behom roka 1993. Takže dá sa povedať, že táto legenda už zažila 20 rokov svojho života. Budúci rok to bude oficiálne. Hru sme predávali v Čechách a na Slovensku cez firmu Ultrasoft. Ako jediná naša hra vyšla na magnetofónovej páske. Po mimoriadnom úspechu sme sa zo zvedavosti rozhodli prepracovať hru na PC. Port na PC bol trošku jednoduchší, keďže sa dalo elegantnejšie narábať so súbormi na HDD (predstavte si ako sa hľadalo množstvo súborov na magnetofónovej páske). Verzia na ZX Spectrum obsahovala 50 levelov. Naproti tomu PC  verzia (1996) už obsahovala 100 levelov vo vyššom rozlíšení a dokonalejšiu grafiku a zvukové efekty. ZX verzia obsahovala pascu padajúcich dverí, ktoré sa na PC už neobjavujú. Zato PC verzia priniesla množstvo vylepšení v podobe teleportov kvádrov, magnetov a iných spestrení.

PC verzia bola aj na CDčku… aký bol rozdiel medzi disketovou a CD verziou?

Pôvodne bol Quadrax na PC plánovaný na jednu disketu. Preto je aj grafika v hre tak uniformná. Keď sme však pridali do hry príbeh a s tým spojené animácie, zistili sme, že sa nám to na jednu disketu ani náhodou nezmestí. Disketová verzia (na viacej diskiet) je pre počítače, ktoré v tej dobe nemali CD mechaniku. Inak  verzie úplne totožné. CD verzia obsahovala šialene objemný súbor iba ako súčasť proti-pirátskej ochrany, ktorá bola aj tak zakrátko prelomená.

Zároveň vzniklo aj herné štúdio Cauldron (s hrou) ?

Áno Cauldron vznikal spolu s hrou.

Kto distribuoval hru Quadrax?

Hru v Čechách a na Slovensku distribuoval Riki (Riki Computer Games). Mimo tento región sa hra dostávala iba s veľkými ťažkosťami.

Robili ste teda aj cudzojazyčné verzie?

Existuje aj nemecká a anglická verzia. Dokonca aj zaujímavá demoverzia, ktorá ma funkciu automatického prehrávania už nahratého prechádzania levelu.

S akou odozvou sa hra stretla doma a v zahraničí?

Odozva bola mimoriadne pozitívna. Všade sme dostávali vysoké hodnotenia. Hráčom sa značka Cauldron začala spájať s kvalitou. Dôkazom je, že ani po 20 (+) rokoch hráči na túto klasiku nezabúdajú.

Vznikli aj pokračovania… tuším neoficiálne?

Na neoficiálnych pokračovaniach začal pracovať v roku 1999 Josef Kreutzer. Vytvoril spolu 10 pokračovaní, ktoré sú naozaj mimoriadne náročné. Všetky verzie sú voľne dostupné. Pred niekoľkými rokmi Cauldron spolupracoval s firmou Top3Line na vytvorení experimentu založenom na Quadraxe. Top3Line vytvoril hru Puzzle Expedition, ktorá je priamym pokračovaním prvého Quadraxu. Hra bola pôvodne postavená na platformu Nintendo DS. Neskôr bola portovaná na iOS, iPad a iPhone.